Presentasjonar frå konferansar og seminar
Her kan du finne presentasjonar frå konferansar og seminar vi har arrangert. Vi legg óg ut opptak der dette er tilgjengeleg.
Konferansar – høgare utdanning
- NOKUT-konferansen 2024: Kvalitet i klemme?
-
NOKUT-konferansen 2023: Neste trekk | Faglig vorspiel
-
NOKUT-konferansen 2020 | Faglig vorspiel
- Opptak frå konferansen
- Vurdering som utdanningsfaglig kompetanse. Hva betyr det, hva innebærer det og hvorfor trenger vi det? (pdf)
Anna Steen-Utheim, seniorrådgiver, BI - Vurderingspraksis: Hva betyr det å tenke nytt? Hva skal til for å lykkes? (pdf)
Lone Holst, førsteamanuensis, UiB - Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning? (pdf)
Øystein Guttersrud, førsteamanuensis, OsloMet, og Heidi Kristine Grønlien, førsteamanuensis, HiØ
-
NOKUT-konferansen om høyere utdanning 2019
- Transformational knowledge, educational leadership and curriculum design (pdf)
Professor Paul Ashwin
- Et innblikk inn på UiO Matnat (pdf)
Prodekan Solveig Kristensen
- Bruker vi studentevalueringer på feil måte? (pdf)
Professor Torgny Roxå
- Kritisk lesing i høyere utdanning (pdf)
Professor Marte Blikstad-Balas
- Transformational knowledge, educational leadership and curriculum design (pdf)
-
Nasjonal konferanse for grunnskolelærerutdanningene og praksisskolene 2019
Opptak
- Looking Forward, Looking Back: Implementation of the New Master Requirement for GLU Programs + What It Means to be a Teacher Educator in Today’s Policy Climate: Identity, Scholarship, and Shifting Roles
- Research and learning to Teach: Four new Teachers Tell Their Stories
- Sharing Progress: Good Ideas, Initiatives and Innovations (Part 1)
- Welcome and Recap of Day 1 + Teacher Education 2025 – National Strategy for Quality and Cooperation in Teacher Education
- Sharing Progress: Ideas, Initiatives and Innovations (Part 2)
- Final Wrap up and Next Steps
Presentasjoner/dokumenter- Looking Forward, Looking Back (pdf)
Marilyn Cochran-Smith - What It Means to be a Teacher Educator in Today’s Policy Climate: Identity, Scholarship, and Shifting Roles (pdf)
Lexie Grudnoff og Karen Hammerness - Publications referenced in the "What it means to be a teacher educator in today's policy climate" session, 23 May 2019 in Oslo (pdf)
- Master – GLU: Connecting the study-, research- and supervision-process into collective structures (pdf)
Knut Steinar Engelsen, Høgskulen på Vestlandet - School partnerships – Towards a collaborative partnership structure (pdf)
NTNU - Starting School practicum (pdf)
Lin Sandhaug Ramberg, Høgskolen i Østfold - Sharing progress: Good ideas, initiatives and innovations (pdf)
Gisle Pettersen, Nord universitet - Research and Development Coordinator (pdf)
Universitetet i Agder - MA thesis supervision in the context of school based ‘research- and development’ groups (2017–19) (pdf)
Nevøy, Ohna, Bruin og Thortveit, Universitetet i Stavanger - University schools and partnership in teacher education: Experience from a pilot project (pdf)
Ove Edvard Hatlevik, OsloMet storbyuniversitetet - Research and Learning to Teach: Four New Teachers Tell Their Stories (pdf)
Auli Toom og Viv Ellis - Investigating attitudes, influencing my teacher role (pdf)
David A. Swan - Reading for life long learning (pdf)
Stine Mari Flikki og Anne Glimsdal Midthun - Welcome and Recap of Day 1 (pdf)
Marilyn Cochran-Smith - Teacher Education 2025 – National Strategy for Quality and Cooperation In Teacher Education (pdf)
Mikael Alexandersson og Alis Oancea - Supervision on the Master’s level (pdf)
Rachel Jakhelln, UiT Norges arktiske universitet - NLA: Involving practice teachers – increasing competency (pdf)
NLA Høgskolen - On the research track: Indigenous Research Metodology in Sámi Teacher Edcuation (pdf)
Ylva Jannok Nutti, Sámi allaskuvla - The Research & Development seminar for students in teacher education (pdf)
Høgskulen i Volda - Practice II positions (pdf)
Anne Fængsrud, Universitetet i Sørøst-Norge - Collaboration with Teacher Education Partner Schools (pdf)
Åshild Vassend Holm, Høgskolen i Innlandet - Aligning student motivation and program goals. A Startup program
Siw Skrøvset, UiT – Norges arktiske Universitet - Fra bacheloroppgave i PEL til FoU-oppgave i fag (pdf)
OsloMet – storbyuniversitetet - Forskningsgrupper – veiledningsmiljø, skoleorientering og masteroppgaver (pdf)
Mari Nygård, ILU NTNU - Diskusjon av problemstillinger tilknyttet vurderingskriterier av masteroppgaver (pdf)
Sigve Ladstein, NLA Høgskolen - Robotbygging på timeplanen
Oddvar Aalde, Høgskulen i Volda - Modell for organisering av "forskeropplæringen" i GLU master, syklus 2 (pdf)
Høgskulen på Vestlandet - Håndbok og praktisk veiledning til FOU-oppgaven MAGLU 1-7 og MAGLU 5-10 – førsteutkast (pdf)
Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanning - Hvordan ivareta skikkethetsvurdering i nett- og samlingsbasert MGLU utdanning? (pdf)
Universitetet i Sørøst-Norge - Reflecting on Opportunities and Challenges (pdf)
Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
- Tidlegare konferansar
Konferansar – høgare yrkesfagleg utdanning
-
NOKUT-konferansen 2023: Neste trekk | Faglig vorspiel
-
NOKUTs fagskolekonferanse 2017
- Program for konferansen
- Opptak fra konferansen del 1
- Opptak fra konferansen del 2
- Opptak fra konferansen del 3
- Christian Jørgensen: Underviseren som ikke liker å undervise
- Øystein Lund: Studienære kvalitetsområder
- Tormod Skjerve: Hvordan tenker Fagskolerådet om kvalitet
- Kim René Teige: Startkompetanse
- Regine Evensen og Thea Wanderås Fossum: Startkompetanse
- Stephan Hamberg: Oppsummering av første konferansedag
- Rønnaug H. Lyckander: Lærerkompetanse i fagskolen – hva er det?
- Kathy Foss Haugen: Samordna opptak til fagskoler
- Ole-Jacob Skodvin og Magnus Strand Hauge: Hvor fornøyde er fagskolestudentene med kvaliteten på utdanningen sin?
- Vidar Luth-Hanssen og Vivian M. Luth-Hanssen: Elektrotekniker studie og "Vestfold-modellen"
- Silje Kjørholt: Kvalitet fra studentenes perspektiv
Parallellsesjon 1- Introduksjon
- Anne Grete Reinertsen: Kunnskapsbasen – Oppvekstsektoren
- Gunnbjørg T. Engehagen: Kunnskap og arbeidsliv – det avgjørende samspillet for fagskoleutdanning
Parallellsesjon 2- Introduksjon
- Margrete Ramsdal: Den viktige studiestarten – hvordan introdusere studentene i et lærende felleskap?
- Thomas Kalvik: Den gode studiestarten – sosialt læringsmiljø
Parallellsesjon 3
Seminar – høgare utdanning
- 2. mai 2024: Hva betyr ESG for kvalitetssikring i Norge?
-
8. juni 2023: Digitalt informasjonsmøte om den nasjonale evalueringen av profesjonsstudiet i medisin
-
24. mai 2023: Lansering av sluttrapport for evaluering av NKR
- 19. april 2023: Kvalitetssikring og utvikling av forskerutdanningene
-
8. desember 2022: Webinar om ny institusjonsportal for høyskoler og universiteter
I dette webinaret går vi gjennom hvordan man logger seg på portalen, hvordan man delegerer tilganger og litt om søknadsskjemaene.
-
20. oktober 2022: Lansering av sluttrapporten fra evalueringen av lektorutdanningene
NOKUT har evaluert lektorutdanningen for trinn 8–13. På lanseringen la den sakkyndige komiteen frem funn fra evalueringen, og vi hadde panelsamtaler med representanter fra NMBU, UiA, UiO og Pedagogstudentene om to av evalueringens tema: Ledelse, organisasjon og samarbeid, og helhet og sammenheng i lektorutdanningene.
Evalueringens formål har vært å frembringe kunnskap om kvalitet i lektorutdanning, både på de elleve institusjonene som tilbyr studieprogrammene og på nasjonalt nivå. Den skal også bidra til videre kvalitetsutvikling. Datagrunnlaget inkluderer institusjonenes selvevalueringer og refleksjonsnotater, institusjonsbesøk, registerdata og fem spørreundersøkelser.
Vi får belyst evalueringens funn fra ulike perspektiver og høre om hvilke erfaringer UH-ansatte, studenter og praksisfeltet har gjort seg. Til slutt får vi høre om NTNUs erfaringer fra evalueringen og deres refleksjoner om veien videre for norsk lektorutdanning. Lanseringen egner seg for alle som ønsker å vite mer om kvalitet i lektorutdanningene og om komiteens anbefalinger for videre utvikling.
-
28. september 2022: Strategisk styring av små og store studieporteføljer
-
21. september 2022: Innhenting av informasjon og bruk av kunnskap fra kvalitetsarbeidet
-
13. september 2022: Forankring av kvalitetsarbeid og utvikling av kvalitetskultur
-
7. september 2022: Hva er et kvalitetssystem, og hvordan jobbe systematisk med kvalitetsarbeid
- 31. mai 2022: Periodiske evalueringer av studieprogram
- 30. mai 2022: Ny utgave av NOKUTs kvalitetsområder for studieprogram
- 30. mai 2022: Studietilsynsforskriften for nybegynnere – seminar om krav til systematisk kvalitetsarbeid og akkreditering av studietilbud
-
6. mai 2022: Digitalt seminar om fullføring og frafall i lektorutdanningen
-
18. mars 2021: Syklus II i de 5-årige grunnskolelærer-utdanningene
- Ingeborg Krange (OsloMet): Litt om arbeidet med og ulike modeller for masteroppgaven (pdf)
- Ove Drageset og Kari-Anne Sæther (UiT): Metodevalg og tilnærming. En studie av 236 masteroppgaver i GLU vedUiT Norges arktiske universitet (pdf)
- Gøran Karlsen (Haugeåsen ungdomsskole): Lærerens drømmescenario om masteroppgaven (pdf)
- Randi Solheim (NTNU): Det nye, nasjonale masternettverket – arbeidsfelt og ambisjoner (pdf)
- Ruta Andreassen (Bankgata ungdomsskole): Lærerens drømmescenario om veieldningssamarbeid mellom skole og UH (pdf)
- Rakel Rohde Næss, Morten Oddvik, Lilian Martinez Romero og Anja Birkeland (USN): Bruk av lærere i kombinasjonsstilling (praksislærer II) ved USN (pdf)
- Sissel Rosland og Vibeke Vagenes (HVL): Erfaringer fra veiledning av masterstudenter i samfunnsfagdidaktikk ved lærerutdanningen, HVL (pdf)
- Line Beate Mastad (UiA): Skolebasert utdanning i veiledningspedagogikk (pdf)
- Irene Trysnes (UiA): Praksislæreren som biveileder (pdf)
- Notater fra gruppediskusjoner (pdf)
- 3. desember 2020: Lektorstudentene og jakten på profesjonsidentiteten
- 30. januar 2019: Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning
- Tidlegare seminar
Seminar – høgare yrkesfagleg utdanning
- 18. juni 2024: Webinar for søkere om fagområdeakkreditering
-
24. mai 2023: Lansering av sluttrapport for evaluering av NKR
-
8. desember 2022: Webinar om ny institusjonsportal for fagskoler
I dette webinaret går vi gjennom hvordan man logger seg på portalen, hvordan man delegerer tilganger og litt om søknadsskjemaene.
-
1. juni 2022: Om pedagogisk bruk av læringsutbyttebeskrivelser
- 24. september 2020: Webinar for fagskoler
- Tidlegare seminar
Seminar – Studiebarometeret
-
20. juni 2022: Veien videre for Studiebarometeret
Høsten 2021 ble Faugert & Co Utvärdering, som er en del av Technopolis Group, tildelt oppdraget med å evaluere Studiebarometeret – studentundersøkelsen for universiteter og høyskoler. De har særlig sett på om undersøkelsen er godt nok tilpasset universitetenes og høyskolenes informasjonsbehov i deres kvalitetsarbeid. I tillegg har de vurdert om den er godt nok tilpasset NOKUTs behov.
Evalueringen er en viktig del av NOKUTs kunnskapsgrunnalg i arbeidet med å videreutvikle Studiebarometeret.
Mandag 20. juni la Faugert fram rapporten fra evalueringen. På seminaret ga NOKUT sine første vurderinger av innholdet i rapporten. I tillegg fikk representanter for sektoren mulighet til å gi sine innspill til videre utvikling av Studiebarometeret.
-
2. november 2020: Webinar om Studiebarometeret – videreutvikling
-
27. september 2018: Seminar om Studiebarometeret – høyere utdanning
- Bakken: Studiebarometeret 2018 – hva skjer?
- Hegerstrøm: Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning
- Øygarden: Tilbakemelding og rettleiing: eksempel på god praksis
- Pedersen og Hauge: Studiebarometeret 2017: Internasjonalisering
- Andersen: Internasjonalisering ved UiA
- Farsund og Skår: Studiebarometeret i praktisk kvalitetsarbeid ved UiS
Se opptak fra seminaret: