Oppfølging av NOKUTs evaluering av lektorutdanning for trinn 8–13
På denne siden har vi samlet alt du trenger til erfaringsdelingsseminaret. Her ligger informasjon om grupper, videoer og diskusjonsspørsmål.
Her finner du lenke til møtet.
Gruppe 1
Forberedelser: Gruppe 1 ser videoene fra MF, NTNU og UiS og er klare til å diskutere spørsmålene som hører til disse tre videoene.
-
Deltakere
Navn Institusjon Stine Adrian UiT Vigdis Berg UiB Peder Fuglevik UiB Tone Hagerup UiO Helene Hauge NTNU Are Johansen Nord universitet Christopher Loe Olsen UiT Kjetil Fretheim MF Brita Strand Rangnes UiS Mari Ertzaas Sørlie NTNU Cecilie Øvstedal Årstad vgs/UiB Maria Konow NTNU -
Videoer og diskusjonsspørsmål
MF
- Hvilke utvekslingsmuligheter har andre lektorprogram og hvordan kan man muliggjøre utveksling på en god måte?
- Hvordan styrke koblingen mellom disiplinfag og praksis? Hvilke gode erfaringer har andre institusjoner?
NTNU
- Det er stor grad av sambruk av emner i mange lektorutdanninger, og en løsning for å møte lektorstudentenes behov er å gjøre noen tilpasninger i undervisningsopplegget, for eksempel gjennom differensierte læringsaktiviteter. Hvordan løses det på de ulike institusjonene? Hvordan differensierer dere, og hvor stor grad av ulikhet kan det være når studentene skal oppnå samme læringsutbytte? Hva er lektorstudentenes holdninger til slik differensiering?
- I lektorutdanninger (som ofte er matriseorganisert) er det lettere å få til god kobling mellom profesjonsfag og skolen enn mellom disiplinfag og skolen. Hvordan kan en slik kobling styrkes, altså mellom skolen og disiplinfagene? Har dere eksempler på hvordan det kan legges til rette for samarbeid mellom disiplinfagene og skolene (og ikke bare mellom enkeltindivider)?
UiS
- Hvilke andre eksempler finnes på hvordan skape helhet og sammenheng, særlig mellom campus og praksis og hvordan man kan sette ulike tiltak sammen i en helhet slik at det ikke blir kaotisk for studentene?
- Hvilke andre typer samarbeid mellom skolene og lektorutdanningsinstitusjonene kan være aktuelle? Har noen erfaring med utveksling av faglærere?
Gruppe 2
Forberedelser: Gruppe 2 ser videoene fra HINN, NMBU og UiO og er klare til å diskutere spørsmålene som hører til disse tre videoene.
-
Deltakere
Navn Institusjon Jonas Bakken UiO Hella Busch UiT Inga Marie Hansen Hoøen NTNU Christina Jenkins Slutås NTNU Madeleine Joys Andersen St. Paul gymnas / UiB Anne Sophie Aarestrup Krayou UiB Hans Erik Lefdal NMBU Trine Lise Larsen UiT Ranveig Lote UiB Catharine Meissner HINN Per Bjarne Ravnå Nord universitet Marte Hatlen Grønsveen UiB Blagovesta Peneva Nord universitet Marianne Brekke UiT -
Videoer og diskusjonsspørsmål
HINN
- Hvordan legger dere til rette for å forberede studenter på VGS og ungdomsskole?
- Er det noen som har prøvd ut og har erfaringer med punktpraksis og som vil dele disse med oss?
- (Hvis det er tid): Hvordan løser dere samkjøring med PPU hvis dere har ulik lengde på praksisperioder på Lektor og PPU?
NMBU
Ved NMBU har vi valgt å endre studiemodellen på grunn av tilbakemelding fra NOKUT om at studentene opplevde lite progresjon i pedagogikk og fagdidaktikk, og at lektoridentiteten ble utydelig midtvegs i studiet. Derfor ønsket vi å skape nye koblinger mellom praksisfeltet og utdanningen som skjer på campus, for eksempel i pedagogikkemnet «oppstart av skoleåret» der studentene blant annet skal skygge lærere og lage årsplaner – og lære om skolen som organisasjon.
- Hvilke muligheter – og utfordringer ser dere med å involvere praksisfeltet i større grad i ut over «tradisjonell praksis» som vektlegger veiledning på planlegging og gjennomføring av undervisning, samt vurdering av elever?
For lektorprogrammet ved NMBU er det en intensjon om å skape engasjerte fremtidige lærere, og litteratur peker på koblingene mellom noen former for studentaktiv undervisning, demokrati, (sosial)bærekraft og skoleutvikling. Dette gjenspeiles spesielt i emnene som handler om oppstart av skoleår og tverrfaglig undervisning av komplekse bærekraftsutfordringer.
- Hva er deres erfaring med hva som skal til for å lykkes med å få til studentmiljø der studentene er engasjerte og tar medansvar?
UiO
- Hvordan kan vi best følge opp en stor studentgruppe som har praksis på samme skole?
- Hvordan kan vi motivere mange/alle lærere på en skole til å ta veilederutdanning og engasjere seg i praksisopplæringen?
Gruppe 3
Forberedelser: Gruppe 3 ser videoene fra UiA, UiB og UiT og er klare til å diskutere spørsmålene som hører til disse tre videoene.
-
Deltakere
Navn Institusjon Stine Fuglaas Bonsaksen NTNU Endre Brunstad UiB Jaspreet Gloppen Sotra vgs / UiB Kristina Karlgård NTNU Marte S. Fagertun Nord Johan Lie UiB Anne Kari Slettan UiA Mariann Solberg UiT Ingrid L Solemdal NTNU Irana van Oostrum UiT Aud Irene Mehammer UiB -
Videoer og diskusjonsspørsmål
UiA
- Hva den enkelte institusjon tenker de selv har lært mest av i evalueringen
- Hva de tenker andre kan lære av institusjonens erfaringer
UiB
- Kva er suksesskriteria for matriseorganisering av lektorutdanninga ved eit universitet?
- Korleis kan kampusbaserte temadagar bidra til å fornye praksisopplæringa?
UiT
- Hvordan løser vi utfordringen med at profesjonsfag, disiplinfag og praksis går samtidig?
- Hva slags erfaringer dere med å gjennomføre undervisningsstopp i disiplinfag under praksis?
Gruppe 4
Forberedelser: Gruppe 4 ser videoene fra Nord og UiT og leser notat fra USN og er klare til å diskutere spørsmålene som hører til disse tre institusjonene.
-
Deltakere
Navn Institusjon Marte Aune UiT Hege Ekeland UiB Stine Krogh Hagen NTNU Roger Midtstraum NTNU Ida Friestad Pedersen UiT Helge Restad UiB Chris Helen Solvoll NTNU Line Dverseth Tjærandsen Nord universitet Hilde Trosvik UiB Merethe Skårås MF Arne Sørensen Nord universitet Owe Richard Johansen USN Birgitte Bjønnes NMBU -
Videoer, notat og diskusjonsspørsmål
Nord universitet
- Hvilke fordeler/ulemper ligger det i å ha ett 1 år på LEKROP der studenter tatt opp i ett 5-årig løp, studerer sammen med studenter som er tatt opp på ett 30 sp studie eller ett 60 sp studie?
- Hvilke fordeler/ulemper ligger det i å ha fag 2 som 60 sp på andre studieår?
UiT
- Hvordan løser vi utfordringen med at profesjonsfag, disiplinfag og praksis går samtidig?
- Hva slags erfaringer dere med å gjennomføre undervisningsstopp i disiplinfag under praksis?
USN
- Hvordan organiseres profesjonsfaget (pedagogikk og fagdidaktikk) ved din institusjon? Hvorfor er profesjonsfaget organisert på denne måten?
- Hva er erfaringene dine med kombinasjonsstillinger knyttet til lektorprogrammene?