Om tilsynsprosessen
I perioden 2017–2024 fører NOKUT periodiske tilsyn med samtlige universiteter og høyskolers systematiske kvalitetsarbeid. Tilsynet gjennomføres med utgangspunkt i en prosessmodell. Under kan du lese mer om hele prosessen.
Prosessmodell
-
Oppstart av tilsynet
NOKUT varsler institusjonen i god tid om at tilsynet settes i gang og sikrer at institusjonen får all nødvendig informasjon om hele tilsynsprosessen.
NOKUT avholder et informasjonsmøte med institusjonene. På møtet informeres det om hvordan tilsynet gjennomføres, om dokumentasjonskrav, institusjonsbesøk og viktige milepæler i tilsynet.
Deretter sender NOKUT ut dokumentasjonskrav med frist for når dokumentasjonen skal leveres til oss. Hver institusjon oppnevner en person som fungerer som kontaktleddet mellom NOKUT og institusjonen.
-
Dokumentasjon
NOKUT ber om dokumentasjon på systematisk kvalitetsarbeid på institusjonsnivå og for noen utvalgte studietilbud ved institusjonen.
Dokumentasjon på institusjonsnivå skal gjøre det mulig for de sakkyndige å vurdere kvalitetsarbeidet fra et overordnet perspektiv. Denne dokumentasjonen omfatter et utvalg av institusjonens sentrale dokumenter for kvalitetsarbeid.
Dokumentasjon på studietilbudsnivå skal gjøre det mulig for de sakkyndige å vurdere institusjonens kvalitetsarbeid i praksis. Denne dokumentasjonen omfatter et utvalg dokumenter som viser rutiner og praksis for institusjonens studienære kvalitetsarbeid.
I tillegg mottar komiteen to dokumenter som utgjør bakgrunnsinformasjon for tilsynet:
- Frivillig studentuttalelse fra institusjonens øverste studentorgan.
- Institusjonsledelsens beskrivelse av institusjonelle særtrekk som reflekteres i kvalitetsarbeidet.
-
Institusjonsbesøk
Komiteen gjennomfører et institusjonsbesøk med varighet på 2–3 dager, der den intervjuer sentrale aktører ved institusjonen. Hensikten er å få belyst eventuelle forhold som er uklare eller som ikke er tilstrekkelig besvart gjennom dokumentasjonen. Intervjuene skal styres av behovet for opplysninger som gjør det mulig å vurdere om krav i lov og forskrift er tilfredsstillende oppfylt.
Besøket innledes og avsluttes med møter med institusjonens ledelse. Komiteen avgjør ellers hvilke aktører den finner det hensiktsmessig å intervjue. Relevante aktører kan være ansvarlige for utvalgte studietilbud, ledelse på fakultets- eller avdelingsnivå, styremedlemmer, undervisere, studenter med og uten tillitsverv, ph.d.-kandidater/tillitsvalgte på ph.d.-nivå og studieutvalg e.l.
-
Dialog mellom NOKUT og institusjonen
Under tilsynsprosessen er det jevnlig dialog mellom NOKUT og kontaktpersonen ved hver institusjon. Institusjonen får lese komiteens innstilling når den er klar, og gi tilbakemelding på eventuelle faktiske feil og mangler i innstillingen. Deretter får institusjonen anledningen til å gi en offentlig uttalelse om innstillingens faglige innhold.
Innstillingen fra de sakkyndige gir en vurdering av institusjonens systematiske kvalitetsarbeid opp mot kravene i lov og forskrifter. Tilsynene har også som mål å synliggjøre styrker og god praksis i institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid og avdekke områder der institusjonene trenger å videreutvikle arbeidet. Uavhengig av om kvalitetsarbeidet vurderes å være tilfredsstillende eller ikke, vil komiteen gi råd til institusjonene om videreutvikling og forbedring av kvalitetsarbeidet. Rådene går utover minimumskravene som stilles til det systematiske kvalitetsarbeidet i lov og forskrifter.
NOKUT ønsker at resultater og informasjon som kommer ut av periodiske tilsyn, skal benyttes til videreutvikling av institusjonenes kvalitetsarbeid og gjensidig erfaringsutveksling mellom institusjonene. Derfor legger vi opp til oppfølgingsseminar cirka to år etter endt tilsyn, og vi publiserer kvalitetsoppsummeringer på nettsidene våre.
-
Første vedtak i NOKUTs styre, konsekvenser og klageadgang
Når komiteen har gjort sin vurdering, vil institusjonen få mulighet til å uttale seg. Uttalelsen vil sammen med komiteens rapport legges frem for NOKUTs styre. Første vedtak i NOKUTs styre kan ha tre utfall:
Tilfredsstillende: Alle krav i lov og forskrifter er godkjent. Tilsynet avsluttes, og nytt periodisk tilsyn vil komme om 6–8 år.
Enkelte mangler: Et eller flere krav er ikke godkjent. Mangelen eller manglene er av en slik art at institusjonen må gjennomføre enkle tiltak for at de sakkyndige skal ha tiltro til at institusjonens kvalitetsarbeid sikrer utdanningskvaliteten. Institusjonen får en opprettingsfrist på 3–12 måneder. Det gjennomføres deretter en ny sakkyndig vurdering og saken behandles i NOKUTs styre på nytt.
Vesentlige mangler: Et eller flere krav er ikke godkjent. Mangelen eller manglene er av en slik art at institusjonen må gjennomføre omfattende tiltak for at de sakkyndige skal ha tiltro til at institusjonens kvalitetsarbeid sikrer utdanningskvaliteten. Institusjonen får en opprettingsfrist på 12 måneder. Det gjennomføres et nytt tilsyn og saken må behandles i NOKUTs styre på nytt.
Klageadgang
Et vedtak fra NOKUT er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b), jf. bokstav a).
En institusjon kan klage på et enkeltvedtak innen tre uker fra vedtaket har kommet frem til institusjonen, jf. forvaltningsloven §§ 28–29. Klageretten er begrenset, jf. studiekvalitetsforskriften § 1-9 andre ledd, der det går frem at NOKUTs vurdering av de faktiske forholdene ikke kan påklages. Klageretten er derfor begrenset til NOKUTs saksbehandling, rettsanvendelse og feil i faktum.
Institusjonen sender klagen på e-post til NOKUTs postmottak. NOKUT har mulighet til å omgjøre vedtaket. Dersom NOKUT ikke finner grunnlag for omgjøring, vil vi videresende klagen til Klagenemnda for høyere utdanning, som avgjør saken. Det kommer frem i forvaltningsloven § 32 hvordan klagen skal utformes. Institusjonen kan be om at NOKUT ikke iverksetter vedtaket før klagefristen er ute eller klagen er endelig avgjort av klagenemnda, jf. forvaltningsloven § 42. Som part i saken har institusjonen rett til innsyn i sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven § 18.
Dialog etter avsluttet tilsynsprosess
Etter at NOKUT har fattet vedtak i en sak, kan det være at institusjonen har behov for å være i dialog med NOKUT. Dersom institusjonen ikke ønsker å sende inn en formell klage på vedtaket, men likevel har spørsmål eller ønsker å gi en tilbakemelding til NOKUT, er dette muligheter som kan benyttes:
- NOKUT gjennomfører spørreundersøkelser med institusjoner som har vært i en tilsynsprosess hvor institusjonene gis anledning til å komme med tilbakemeldinger til NOKUT om hvordan institusjonene har opplevd saksbehandlingsprosessen.
- NOKUT gjennomfører ved behov møter med institusjoner i etterkant av et vedtak dersom institusjonen for eksempel har spørsmål til tilsynsrapporten eller ønsker generell veiledning. Institusjonene må selv ta kontakt med NOKUT for å be om et slikt møte.
-
Andre vedtak i NOKUTs styre, konsekvenser og klageadgang
Etter andre vedtak i NOKUTs styre er det to mulige utfall:
Tilfredsstillende: Alle krav i lov og forskrifter er godkjent. Tilsynet avsluttes og nytt periodisk tilsyn vil komme om 6–8 år.
Ikke tilfredsstillende: Selvakkrediterende institusjoner mister akkrediteringsrettigheter/retten til å opprette nye studier. Institusjoner som ikke har selvakkrediteringsrett mister muligheten til å søke om å få opprette nye studier. Ett år etter at vedtaket er fattet kan institusjonen kreve at NOKUT iverksetter et nytt tilsyn. Dette tilsynet kan resultere i at institusjonen får fullmaktene tilbake eller at vedtaket opprettholdes.
For informasjon om klageadgang og dialog etter endt tilsynsprosess, se under overskriften "Første vedtak i NOKUTs styre, konsekvenser og klageadgang" rett ovenfor.
-
Evaluering av tilsynet
Etter tilsynene sendes det ut en spørreundersøkelse til institusjonene med spørsmål om hvordan institusjonene har opplevd tilsynsprosessen. Det sendes også en spørreundersøkelse til de sakkyndige. Tilbakemeldingene brukes i NOKUTs interne kvalitetssikrings- og utviklingsarbeid. Resultatene fra evalueringene brukes til å gjøre forbedringer i fremtidige tilsyn og til metodeutvikling.
-
Erfaringsdeling
Gjennom at institusjonene deles inn i prosjekter gis de anledning til å dele erfaringer og gode praksiser med hverandre. Når NOKUT i forkant av tilsynet inviterer institusjonene til et informasjonsmøte, er formålet også å skape en arena for samhandling og diskusjon mellom institusjonene. På denne måten legger NOKUT til rette for at institusjonene kan velge å ha kontakt i dokumentasjonsinnhentingsfasen frem mot tilsynet, og det legges til rette for fremtidig erfaringsdeling mellom institusjonene. På møtet deler NOKUT også erfaringer fra tidligere tilsyn. To år etter avsluttet tilsyn gjennomfører NOKUT et oppfølgingsseminar.