Evalueringer av utdanningskvalitet

Som en del av NOKUTs arbeid med å sikre og fremme kvalitet i utdanning, gjennomfører NOKUT evalueringer for å vurdere kvalitet i høyere utdanning. NOKUTs evalueringer av utdanningskvalitet skjer gjennom nasjonale, komparative evalueringer av en gruppe studietilbud. Dette vil oftest være studieprogram innenfor et spesifikt fagområde, men NOKUT kan også gjennomføre tematiske evalueringer av utvalgte kvalitetsområder på tvers av fag.

Mål med NOKUTs evalueringer av utdanningskvalitet

NOKUTs evalueringer skal frembringe ny kunnskap om kvalitet i høyere utdanning og bidra til videre kvalitetsutvikling. Hensikten med evalueringen er ikke å undersøke om høyskoler og universiteter oppfyller gjeldende krav i lov og forskrifter, men å identifisere utfordringer og god praksis, og gi anbefalinger om tiltak for kvalitetsutvikling. Evalueringsprosessen skal legge til rette for læring gjennom deling av erfaringer og kunnskap, og evalueringsresultatene offentliggjøres i en sluttrapport.

Rammer for NOKUTs eksterne evalueringsvirksomhet

Det er nedfelt i universitets- og høyskoleloven § 16-2 at NOKUTs arbeid med evalueringer er faglig uavhengig. § 16-3 slår fast at Kunnskapsdepartementet kan pålegge NOKUT å gjennomføre slike evalueringer etter § 16-2.

NOKUTs eksterne evalueringsvirksomhet omfattes dessuten av nasjonalt rammeverk for evaluering av norsk forskning og høyere utdanning og skal dermed bidra til kvalitetsarbeid ved institusjonene, kunnskapsbasert policyutvikling, et godt kunnskapsgrunnlag for studiesøkere og samarbeidspartnere, tillit til høyere utdanning i befolkningen, og åpenhet om bruk av offentlige midler.

NOKUTs arbeid med ekstern kvalitetssikring er også forankret i European Standards and Guidelines for Quality Assurance in the Higher Education Area (ESG 2015).

Med utgangspunkt i disse rammene har NOKUT utarbeidet prinsipper for vår eksterne evalueringsvirksomhet, som en del av vårt interne system for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling.

Om evalueringsprosessen

Vi gir her en oversikt over de viktigste elementene i evalueringer av utdanningskvalitet.


Illustrasjon av prosessen

Illustrasjon av prosessen

Institusjonelt handlingsrom til å tilpasse lokale periodiske evalueringer til nasjonale evalueringer i regi av NOKUT

Det følger av universitets- og høyskoleforskriften § 1-8 sjette ledd at institusjonene skal gjennomføre periodiske evalueringer av alle studietilbud som ledd i arbeidet med å videreutvikle kvaliteten. NOKUT er klar over at noen institusjoner kan ha planlagt å gjennomføre en periodisk evaluering i samme periode som studietilbudet skal delta i en nasjonal evaluering, og at dette kan medføre ekstra arbeidsbelastning for institusjonen. NOKUT vil understreke at det er institusjonene selv som har ansvar for å gjennomføre periodiske evalueringer av alle sine studietilbud og at den nasjonale evalueringen ikke kan erstatte institusjonenes periodiske evalueringer. Samtidig har institusjonene handlingsrom til å tilpasse sine periodiske evalueringer til de nasjonale evalueringene som gjennomføres av NOKUT, for eksempel ved å endre tidspunkt for den lokale periodiske evalueringen, eller koordinere eller supplere den lokale evalueringen av det aktuelle studietilbudet med den nasjonale evalueringen.

Oversikt over alle eksterne NOKUT-evalueringer