Veiledning om kravet til regnskapsmessig skille – private fagskoler og høyskoler
Skrevet 19. februar 2018
I lov om fagskoleutdanning og lov om universiteter og høyskoler, samt forskrift om private universiteter, høyskoler og fagskoler – krav til regnskap mv ("forskriften") stilles det krav til regnskapsmessig skille mellom såkalt akkreditert og ikke-akkreditert del av institusjonenes virksomhet. Der det overordnede formålet med reglene er å sikre at offentlige tilskudd og studentenes egenbetaling benyttes i tråd med regelverket. Samtidig er det lagt vekt på at regelverket ikke skal gripe unødvendig inn i de private institusjonenes virksomhet.
I det følgende gir NOKUT noen føringer for hvordan dette kravet skal forstås, herunder noen avklaringer knyttet til kurs- og undervisningsvirksomhet, utleie av institusjonenes lokaler og tilfeller hvor en institusjon tilbyr både fagskoleutdanning og høyskoleutdanning innenfor samme rettssubjekt.
Denne veiledningen begrenser seg til å gjelde forutsetninger for at kravet til regnskapsmessig skille skal komme til anvendelse.
-
Kravet til skille mellom akkreditert og ikke-akkreditert virksomhet
Av universitets- og høyskoleloven § 8-7 andre ledd og fagskoleloven § 19 andre ledd fremgår det at private institusjoner skal ha et økonomisk skille mellom den "akkrediterte" og den "ikke- akkrediterte" delen av virksomheten, og at overholdelse av dette skillet skal dokumenteres i regnskapet. Kravet gjelder for alle private institusjoner uavhengig av om institusjonen mottar tilskudd eller ikke.
Formålet med kravet til økonomisk skille er å sikre at offentlige tilskudd og studentenes egenbetaling benyttes til akkrediterte formål og ikke tilflyter ikke-akkreditert virksomhet, samt legge til rette for bedre kontroll og åpenhet om virksomheten.
Kravet til økonomisk skille kan ivaretas på to alternative måter:
- Eget rettssubjekt: Akkreditert og ikke-akkreditert virksomhet legges i to selvstendige rettssubjekter.
- Regnskapsmessig skille: I stedet for å skille ikke-akkreditert virksomhet ut i et selvstendig rettssubjekt, kan slik virksomhet skilles ut i institusjonens regnskap.
Om kravet til regnskapsmessig skille er det fastsatt nærmere bestemmelser i forskriften.
Forskriften § 2 og 3 bokstav a–c lyder som følger:
§ 2 Regnskapsmessig skille
(1) Regnskapssystemet skal innrettes slik at akkreditert del og ikke-akkreditert del av institusjonens virksomhet er egne ansvarssteder.
(2) Med akkreditert del av virksomhet etter første ledd menes drift som kan knyttes til institusjonens akkrediteringer sammenholdt med formål angitt i universitets- og høyskoleloven § 1-1 eller fagskoleloven § 1, herunder formålstjenlige tiltak til studentvelferd for institusjonens studenter som ikke ivaretas av lov 14. desember 2007 nr. 116 om studentsamskipnader.
(3) Transaksjoner skal bokføres løpende og direkte på ansvarssted. Der direkteføring ikke er mulig, skal fordelingen på ansvarssteder skje i samsvar med den reelle bruken av ressurser.
(4) Alle transaksjoner som gjelder akkreditert virksomhet, skal bokføres på dette ansvarsstedet i regnskapet.
(5) Kostnader i andre deler av virksomheten skal ikke bokføres på ansvarsstedet for akkreditert virksomhet.§ 3 Krav til noter i årsregnskapet
Årsregnskapet som fastsettes i henhold til regnskapsloven § 3-1, skal i tillegg til de notekrav som følger av regnskapsloven, ha følgende noteopplysninger:
a) segmentregnskap for hvert av ansvarsstedene pålagt etter denne forskrift § 2, med en inndeling som minst viser sum inntekter, sum kostnader, driftsresultat, sum netto finansposter og årsresultat.
b) oversikt over statlige tilskudd og egenbetaling fra studenter.
c) endring i opptjent og innskutt egenkapital, fordelt på segment. -
Krav til regnskapsmessig skille – anvendelsesområde
For at en institusjon som tilbyr høyskoleutdanning eller fagskoleutdanning skal omfattes av kravet til regnskapsmessig skille, er det en forutsetning at institusjonen utfører såkalt "ikke-akkreditert" virksomhet, jf. universitets- og høyskoleloven § 8-7 andre ledd og fagskoleloven § 19 andre ledd.
Hva som er å anse som henholdsvis akkreditert og ikke-akkreditert del av institusjonens virksomhet i tilknytning til kravet om regnskapsmessig skille er ikke uttrykkelig definert. I Prop 44 L (2016–2017) kap 6.5 fremgår imidlertid følgende retningslinje for vurderingen:
"Hvilken virksomhet som utgjør den akkrediterte utdanningsvirksomheten, sammenfaller med skillet mellom hvilke aktiviteter tilskudd og egenbetaling kan benyttes til."
Det lovlige anvendelsesområdet for tilskudd og egenbetalinger som det refereres til her er i lovteksten angitt å være den akkrediterte/godkjente utdanningen og "innenfor lovens formål" (1).
Følgelig er det universitets- og høyskolelovens og fagskolelovens formål, sammenholdt med institusjonens akkrediteringer, som er utgangspunktet for vurderingen av hva som inngår i "akkreditert del" av institusjonens virksomhet, og som således ikke medfører krav til regnskapsmessig skille (2).
Motsatt innebærer dette at aktiviteter mv. som ikke kan anses å være knyttet til institusjonenes akkrediterte utdanninger og formålsbestemmelsen i universitets- og høyskoleloven §§ 1-1 og 1-3 eller i fagskoleloven § 1, er å betegne som ikke-akkreditert virksomhet i henhold til universitets- og høyskoleloven § 8-7 andre ledd og fagskoleloven § 19 andre ledd.
Formålsbestemmelsene i henholdsvis fagskoleloven, og spesielt i universitets- og høyskoleloven, er vidtfavnende og kan i utgangspunktet romme et vidt spekter av aktiviteter mv knyttet til forsknings- og utdanningstjenester. Imidlertid er det ikke tilstrekkelig at institusjonenes aktiviteter er forenlig med lovens formål. Det må også foreligge en tilknytning til institusjonens akkrediteringer. Institusjonens akkrediteringer vil således kunne medføre en selvstendig begrensning for hva institusjonen kan benytte tilskudd og egenbetalinger til, og følgelig også medføre en tilsvarende begrensning for hva institusjonen kan ha av aktiviteter mv. uten å etablere et regnskapsmessig skille.
Akkrediteringen som avgrensningsmarkør vil først og fremst ha selvstendig betydning utover lovens formål når det gjelder faglig innhold, det være seg det faglige innholdet i undervisning, kurs, forskning mv. Slike aktiviteter må ha et faglig innhold som har en tilknytning til institusjonens akkrediteringer.
(1) Jf. universitets- og høyskoleloven § 8-3 andre ledd og fagskoleloven § 15 tredje ledd
(2) Krav til regnskapsmessig skille e.l. kan likevel følge av annet regelverk, for eksempel reglene om statsstøtte eller av skattereglene. -
Nærmere om kursvirksomhet, utleie av skolelokaler mv.
Undervisningstjenester, kurs mv.
Kurs, undervisningstjenester mv., som understøtter den enkelte institusjons akkrediteringer, vil som hovedregel anses som en akkreditert del av institusjonens virksomhet og vil således ikke være omfattet av kravet til regnskapsmessig skille.
Hvorvidt kurset mv. er studiepoenggivende er ikke avgjørende for vurderingen av om det kan anses som en del av institusjonens akkrediterte virksomhet. For eksempel vil et norskkurs som har til formål å understøtte undervisningen for utenlandske studenter kunne anses som akkreditert virksomhet selv om kurset ikke er studiepoenggivende.
Kurs rettet mot andre enn institusjonens studenter vil etter omstendighetene også kunne anses som en del av institusjonens akkrediterte virksomhet. Også dette under forutsetning av at kursets innhold har en tilstrekkelig forankring i institusjonens akkrediteringer og at kursets innretning for øvrig er forenlig med formålsbestemmelsene i universitets- og høyskoleloven/fagskoleloven. NOKUT understreker imidlertid at slik eksternt rettet kursaktivitet ikke må komme til fortrengsel for institusjonens kjerneoppgaver rettet mot dens studenter.
Utleie/fremleie av skolens lokaler
Utleievirksomhet som institusjonen eventuelt måtte utøve skal i utgangspunktet skilles ut regnskapsmessig fra institusjonens akkrediterte virksomhet.
Imidlertid vil utleie eller fremleie av overskuddskapasitet i institusjonens lokaler, som opprinnelig har vært anskaffet for akkrediterte formål, kunne utgjøre et unntak fra dette utgangspunktet. Alternativet til slik utleie/fremleie av overskuddskapasitet i institusjonens lokaler vil gjerne være å la lokalene stå tomme, hvilket ikke vil gagne institusjonens utdanningsvirksomhet. NOKUT legger følgelig til grunn at slik utleie av overskuddskapasitet vil kunne anses som akkreditert del av institusjonens virksomhet i form av å være et tapsbegrensende tiltak, og således ikke være omfattet av kravet til regnskapsmessig skille.
Krav til regnskapsmessig skille mellom høyskoleutdanning og fagskoleutdanning
NOKUT legger til grunn at institusjoner som tilbyr fagskoleutdanning og høyskoleutdanning innenfor samme rettssubjekt, må etablere et regnskapsmessig skille mellom disse. Tilsvarende gjelder dersom en institusjon som tilbyr fagskoleutdanning eller høyskoleutdanning også tilbyr videregående utdanning, der fagskole- og høyskolevirksomhet (akkreditert virksomhet) kun utgjør en del av virksomheten i rettssubjektet.
Begrunnelsen for regnskapsmessig skille er at tilskudd og studentenes egenbetalinger som institusjonen har mottatt i egenskap av å tilby fagskoleutdanning, skal benyttes til dette formålet. Tilsvarende gjelder for høyskoleutdanning. Et sentralt formål med kravet til regnskapsmessig skille er nettopp å tilrettelegge for at studentene kan følge med på at egenbetalingene benyttes i henhold til denne forutsetningen.
-
Oppsummering
Formålsbestemmelsene i universitets- og høyskoleloven og i fagskoleloven utgjør den ytre rammen for hva som kan anses som akkreditert del av institusjonenes virksomhet i relasjon til kravet om regnskapsmessig skille. Den enkelte institusjons akkrediteringer vil videre kunne være en individualisert avgrensningsmarkør innenfor lovens formål.
NOKUT presiserer for øvrig følgende:
– Kurs, undervisningstjenester mv., som understøtter den enkelte institusjons akkrediteringer, vil som hovedregel anses som en akkreditert del av institusjonens virksomhet og vil således ikke være omfattet av kravet til regnskapsmessig skille.
– Tilsvarende gjelder som hovedregel for utleie/fremleie av overskuddskapasitet i institusjonens lokaler, forutsatt at lokalene opprinnelig har vært anskaffet for akkrediterte formål.
– Institusjoner som tilbyr fagskoleutdanning og høyskoleutdanning innenfor samme rettssubjekt skal ha et regnskapsmessig skille mellom disse utdanningstilbudene.
– Krav til regnskapsmessig skille eller lignende, utover kravene som følger til dette i universitets- og høyskoleloven og i fagskoleloven, kan følge av annet regelverk, det være regelverket for offentlig støtte, skattelovgivningen mv.