Presentasjonar – historisk
Her kan du finne presentasjoner frå tidlegare konferansar og seminar.
Konferansar – høgare utdanning
-
19. juni 2017: Enhancing the Role of Teaching and Learning in Higher Education
(Arr: Nordisk ministerråd, Kunnskapsdepartementet og NOKUT)
- Barriers and facilitators to change: experiences from the first round of meritation at UiT The Arctic University of Norway
Prof. Marit Allern, University of Tromsø - Positive Long Term Effects of Merit Systems
Prof. Roy Andersson, Lund University - The PhD: how to enhance the educational aspects of the degree – a case study from University of Bergen
Prof. Rune Johan Krumsvik, University of Bergen - Intercultural doctoral education: making space for time, place and cultural knowledge
Prof. Catherine Manathunga, Victoria University
Please be informed that any usage of the material in this presentation is required to reference the original publication: Catherine Manathunga (2014). Intercultural postgraduate supervision: reimagining time, place and knowledge. London: Routledge.
- University teachers as users of technology in their teaching
Dr. Anni Rytkönen, University of Helsinki - The lecturer who dislikes lecturing
Dr. Christian Jørgensen, University of Bergen - The professional university teacher documents her teaching competences! On the practice, potentials and pitfalls of portfolios
Dr. Rie Troelsen, University of Southern Denmark - Integration of computing to renew basic education
Prof. Solveig Kristensen, University of Oslo - It's all About the Problem! Pragmatism and the Teaching and Learning Experience
Prof. Matthew Braham, University of Hamburg - The Excellent Academic Teacher – a subtle paradox?
Dr. Petra Angervall, University of Gothenburg - Global Teaching Excellence Award – Pointing out the direction
Christine Alveberg, Student, University of Agder
- Barriers and facilitators to change: experiences from the first round of meritation at UiT The Arctic University of Norway
-
NOKUT-konferansen om høyere utdanning 2016
- Dilly Fung, Ole-Jacob Skodvin, Kristina Edström (samlepresentasjon)
- Christian Jørgensen, Jørn Wroldsen, Anne Kveim Lie, Kristin Kjølberg (samlepresentasjon)
- 30. september 2016: Høringskonferanse – ny studietilsynsforskrift
Seminar – høgare utdanning
-
6. og 7. november 2018: Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning
- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Kjetil Larssen, NHH: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Rachel Glasser, NOKUT: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Kjersti Tokstad, NOKUT: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Margrethe Løfqvist og Ave Sazko, VID: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Ingvil Urdal, NOKUT: Å anvende resultater og kunnskap fra kvalitetsarbeidet (pdf)
Seminar om kvalitetsarbeid i høyere utdanning – kravene til studietilbudene 5. november 2018
- Presentasjon fra NOKUT (pdf)
- Øyvind Gregersen, NTNU: Hva er et fagmiljø? (pdf)
- Tine Arntzen Hestbek, NTNU: Mellom krav og ideal (pdf)
- Paul R. Svennevig og Greta Hilding, UiA: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner 18. juni 2018
- Anneline Røssland, VID: Hvordan forberede seg på tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid ved en nyfusjonert institusjon? (pdf)
- Birgitte Ashorn Quelle,VIA University College: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner (pdf)
- Julia Holte Sempler, UiT: Kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner – Hvordan skape felles kvalitetskultur? (pdf)
- Marianne Brattland, OsloMet: Erfaringsdeling KSS OsloMet – storbyuniversitetet (pdf)
-
5. november 2018: Seminar om kvalitetsarbeid i høyere utdanning – kravene til studietilbudene
- Presentasjon fra NOKUT (pdf)
- Øyvind Gregersen, NTNU: Hva er et fagmiljø? (pdf)
- Tine Arntzen Hestbek, NTNU: Mellom krav og ideal (pdf)
- Paul R. Svennevig og Greta Hilding, UiA: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner 18. juni 2018
- Anneline Røssland, VID: Hvordan forberede seg på tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid ved en nyfusjonert institusjon? (pdf)
- Birgitte Ashorn Quelle,VIA University College: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner (pdf)
- Julia Holte Sempler, UiT: Kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner – Hvordan skape felles kvalitetskultur? (pdf)
- Marianne Brattland, OsloMet: Erfaringsdeling KSS OsloMet – storbyuniversitetet (pdf)
-
18. juni 2018: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner
- Anneline Røssland, VID: Hvordan forberede seg på tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid ved en nyfusjonert institusjon? (pdf)
- Birgitte Ashorn Quelle,VIA University College: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner (pdf)
- Julia Holte Sempler, UiT: Kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner – Hvordan skape felles kvalitetskultur? (pdf)
- Marianne Brattland, OsloMet: Erfaringsdeling KSS OsloMet – storbyuniversitetet (pdf)
-
6. desember 2016: Læringsutbyttebeskrivelser som pedagogisk verktøy
- Overordnet om BSV-tilsynet
Hege Brodahl, seksjonssjef, NOKUT - Nytt styringssystem for helse- og sosialfagutdanningen
Fredrik Dalen Tennøe, avdelingsdirektør i seksjon for utdanning og kvalitetssikring, Kunnskapsdepartementet - Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring: noen sentrale utviklingstrekk
Mari Elken, seniorforsker NIFU - Om forholdet mellom læringsutbyttebeskrivelser, undervisning og vurdering. Eksempler fra arbeidet i bioCEED.
Arild Raaheim, professor ved UiB - Erfaringer med utforming av læringsutbyttebeskrivelser
Svanaug Fjær, instituttleder, Institutt for sosialfag og vernepleie ved Høgskolen i Bergen - Læringsutbytte: Muligheter og utfordringer. Hva kan vi lære av forskningen?
Hanne Kvilhaugsvik, stipendiat ved UiB - Læringsutbyttebeskrivelser som pedagogisk verktøy: et studentperspektiv
Andreas Olsbø, sentralstyremedlem i Norsk studentorganisasjon (NSO)
- Overordnet om BSV-tilsynet
Seminar – høgare yrkesfagleg utdanning
-
4. desember 2019: Forum for fagskoler, Abelia
Systematisk kvalitetsarbeid ved fagskoler, 31. oktober og 1. november 2018
- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Margrete Meidel Ramsdal, AOF Haugaland: Kvalitesarbeid i et institusjonsperspektiv (pdf)
- Hildegunn Aas og Anne H. Bakken, VEA: Kvalitetsarbeid i et fagmiljøperspektiv (pdf)
- Yngve Lilledrange, Fagskolen Kristiania: Å dokumentere kvalitetsarbeid (pdf)
- Christin Drangsland, NOKUT: Innspill til forskriftsarbeidet (pdf)
Studiebarometer og utdanningskvalitetspris for fagskolene, 12. september 2017
-
31. oktober og 1. november 2018: Systematisk kvalitetsarbeid ved fagskoler
- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Margrete Meidel Ramsdal, AOF Haugaland: Kvalitesarbeid i et institusjonsperspektiv (pdf)
- Hildegunn Aas og Anne H. Bakken, VEA: Kvalitetsarbeid i et fagmiljøperspektiv (pdf)
- Yngve Lilledrange, Fagskolen Kristiania: Å dokumentere kvalitetsarbeid (pdf)
- Christin Drangsland, NOKUT: Innspill til forskriftsarbeidet (pdf)
Studiebarometer og utdanningskvalitetspris for fagskolene, 12. september 2017
- 12. september 2017: Studiebarometer og utdanningskvalitetspris for fagskolene
- 20. oktober 2016: Hva betyr endringene i fagskoleloven?