Veiing av skår
Hvorfor veie
Utdanningsgruppen "Teknisk" har en gjennomsnittsskår på 4,0 på påstanden "Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart" (S2). Tilsvarende tall for utdanningsgruppen "Helse, oppvekst og sosial" er 4,5. På Teknisk er gjennomsnittsalderen 31 år og kvinneandelen 7 %. Tilsvarende tall for Helse, oppvekst og sosial er 40 år og 89 %.
Hvis kvinnelige eldre studenter systematisk skårer høyere enn mannlige yngre studenter, kan forklaringen på forskjellen mellom de to utdanningsgruppene være kjønns- og aldersforskjellene, og ikke ha noe med forskjeller i utdanningene å gjøre som sådan. Sammenhenger mellom forskjeller i skår og utdanningsgruppe vil da i tilfellet være det vi kaller spuriøs.
For å sjekke om forskjellene i gjennomsnittsskårene skyldes kjønnsforskjeller, må man sammenligne kvinnelige og mannlige studenter, hvor alt annet er likt. Vi kan for eksempel sammenligne kvinnelige studenter i alderen 21–25 år, som er tatt opp på bakgrunn av yrkesfag som studerer "Tekniske" med tilsvarende mannlige studenter.
Hvis resultatene for begge gruppene er like, gir det en indikasjon på at kjønn ikke spiller noen rolle for hvordan studentene skårer.
Metoden har flere svakheter. Man kan for eksempel tenke seg at kjønn ikke har noe å si for studenter under 30, men at det spiller en rolle for studenter over 30. Man kan også tenke seg at kjønn ikke spiller noen rolle i én utdanningsgruppe, men at den gjør det i andre.
Det spiller ikke noen stor rolle om det er 50 kvinner som sammenlignes med 500 menn, men det fins en nedre grense. Hvis utvalgene er for små, vil enkeltstudenters skåring kunne gi store og tilfeldige utslag på gjennomsnittet.
Når utvalgene er store nok til å kunne sammenlignes, er størrelsen på eventuelle forskjeller avgjørende for at vi kan si at forskjellen er av betydning (signifikant). Denne grensen avhenger av utvalgsstørrelsen; dess færre studenter i en gruppe, dess høyere må differansen være for at resultatet skal kunne regnes for å være signifikant.
I denne artikkelen er det tatt utgangspunkt i at det må være minst 16 studenter i utvalget og at forskjeller i skårer på mindre enn 0,2 ikke er signifikante.
Veide resultater
Påstandene:
- S2 = Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart
- S4 = Hele eller deler av studiet er repetisjon av det jeg allerede kan
- S1 = Jeg fikk nødvendig praktisk informasjon før oppstarten av studiet
- S5 = Jeg fikk tidlig i studiet en innføring i studieplanen
- S6 = Studiets innhold samsvarte godt med forventningene jeg hadde før studiestart
Kjønn
Kontrollgruppe | Antall svar | S2 | S4 | S1 | S5 | S6 |
Totalt | 6946 | 4,1 | 2,3 | 3,8 | 4,0 | 3,7 |
Kjønn | ||||||
Menn | 2846 | 4,1 | 2,2 | 3,7 | 3,8 | 3,6 |
Kvinner | 2473 | 4,3 | 2,4 | 4,1 | 4,3 | 4,0 |
Differanse: | 0,2 | 0,2 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert Menn, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
240 | 3,9 | 2,3 | 3,3 | 3,5 | 2,9 |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert Kvinner, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
30 | 3,9 | 2,3 | 3,4 | 3,7 | 3,2 |
Differanse: | 0,0 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Menn, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
270 | 4,2 | 2,2 | 3,6 | 3,8 | 3,5 |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Kvinner, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
20 | 3,9 | 2,2 | 3,8 | 3,3 | 3,2 |
Differanse: | 0,3 | 0,1 | 0,2 | 0,5 | 0,4 | |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Menn, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
19 | 4,6 | 2,8 | 4,4 | 4,5 | 4,4 |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Kvinner, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
163 | 4,5 | 2,6 | 4,3 | 4,4 | 4,2 |
Differanse: | 0,1 | 0,3 | 0,2 | 0,1 | 0,2 |
Vurdering – kjønn
Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart (S2)
På et overordnet nivå har kvinner en liten tendens til å skåre høyere på S2 enn menn. Forskjellen i skår er 0,2. Når vi kontrollerer for andre variabler, ser vi at det er en svak tendens i motsatt retning i en av tre av kontrollgrupper. Eldre mannlige studenter på "Teknisk" skårer 0,3 poeng høyere enn kvinnelige. Tallgrunnlaget er spinkelt. Konklusjonen er at det ikke er belegg for å si at det er noen signifikant forskjell mellom mannlige og kvinnelige studenter i hvordan de skårer på S2.
Hele eller deler av studiet er repetisjon av det jeg allerede kan (S4)
Det ikke er belegg for å si at det er noen signifikant forskjell mellom mannlige og kvinnelige studenter i hvordan de skårer på S4.
Jeg fikk nødvendig praktisk informasjon før oppstarten av studiet (S1)
Det ikke er belegg for å si at det er noen signifikant forskjell mellom mannlige og kvinnelige studenter i hvordan de skårer på S1.
Jeg fikk tidlig i studiet en innføring i studieplanen (S5) og Studiets innhold samsvarte godt med forventningene jeg hadde før studiestart (S6)
For to av kontrollgruppene finner vi ingen signifikant sammenheng mellom kjønn og påstandene om innføring i studieplanen (S5) og om samsvar med forventningene (S6). Eldre mannlige studenter på Teknisk skårer henholdsvis 0,5 og 0,4 høyere enn kvinnelige. Tallgrunnlaget er spinkelt.
Alder
Kontrollgruppe | Antall svar | S2 | S4 | S1 | S5 | S6 |
Totalt | 6946 | 4,1 | 2,3 | 3,8 | 4,0 | 3,7 |
Alder | ||||||
18–25 år | 1930 | 4,1 | 2,3 | 3,7 | 3,9 | 3,7 |
31–35 år | 668 | 4,2 | 2,3 | 3,9 | 4,0 | 3,8 |
Differanse: | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,1 | |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Kvinner, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
109 | 4,4 | 2,5 | 4,0 | 4,3 | 4,0 |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Kvinner, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
163 | 4,5 | 2,6 | 4,3 | 4,4 | 4,2 |
Differanse: | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,1 | 0,2 | |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Menn, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
370 | 4,1 | 2,3 | 3,5 | 3,8 | 3,5 |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Menn, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
81 | 4,2 | 2,4 | 3,7 | 3,9 | 3,6 |
Differanse: | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,1 | |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Stedbasert Kvinner, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
78 | 4,4 | 2,6 | 4,1 | 4,2 | 3,9 |
Helse/oppvekst/sosial, 60 stp, Stedbasert Kvinner, 31–35 år, Opptak: yrkesfag |
111 | 4,5 | 2,6 | 4,2 | 4,4 | 4,2 |
Differanse: | 0,1 | 0,0 | 0,2 | 0,2 | 0,3 |
Vurdering – alder
Eldre kvinnelige studenter på "Helse, oppvekst og sosial" skårer 0,3 poeng høyere enn yngre på påstanden om at utdanningen samsvarer med forventingene.
Ellers er det ingen indikasjoner på at det er noen sammenheng mellom alder og hvordan studentene skårer på noen av påstandene i batteriet om startkompetanse.
Opptaksgrunnlag
Kontrollgruppe | Antall svar | S2 | S4 | S1 | S5 | S6 |
Totalt | 6946 | 4,1 | 2,3 | 3,8 | 4,0 | 3,7 |
Opptaksgrunnlag | ||||||
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Menn, 18–25 år, Opptak: yrkesfag |
370 | 4,1 | 2,3 | 3,5 | 3,8 | 3,5 |
Teknisk, 120 stp, Stedbasert, Menn, 18–25 år, Opptak: ikke yrkesfag |
72 | 3,8 | 2,3 | 3,7 | 3,6 | 3,2 |
Differanse: | 0,3 | 0,0 | 0,1 | 0,2 | 0,2 | |
ØkAdm, 60 stp, Stedbasert, Kvinner, Opptak: GSK |
49 | 3,8 | 1,9 | 3,4 | 3,8 | 3,4 |
ØkAdm, 60 stp, Stedbasert, Kvinner, Opptak: ikke GSK |
22 | 2,8 | 1,8 | 3,4 | 3,6 | 3,3 |
Differanse: | 1,0 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 0,1 | |
Data-IT, 60 stp, Stedbasert, Opptak: GSK |
29 | 3,3 | 1,6 | 3,2 | 4,0 | 3,0 |
Data-IT, 60 stp, Stedbasert, Opptak: ikke GSK |
30 | 4,1 | 2,3 | 3,6 | 3,6 | 3,9 |
Differanse: | 0,7 | 0,8 | 0,4 | 0,4 | 0,8 |
Vurdering – opptaksgrunnlag
NB: I utgangspunktet er tallgrunnlaget for Data-IT spinkelt. Vi har derfor utelatt kjønns- og aldersvariablene, slik at kontrollgruppene får en størrelse over minimumsgrensen; dette fordi det ikke er indikasjoner som sådan på at disse variablene spiller noen større rolle. Selv om vi ikke har noen indikasjoner på at de utelatte variablene spiller noen større rolle, hefter det større usikkerhet rundt sammenligningen i denne utdanningsgruppen.
Teknisk
På "Teknisk" er det en liten tendens til at de som er tatt opp på bakgrunn av formalkompe-tansekravet (yrkesfag) skårer høyere enn resten av studentgruppen. Forskjellen i skår er 0,3 poeng. Tallgrunnlaget er godt. Det vil si, den minste kontrollgruppen er basert på 72 besvarelser. Ellers er det ingen vesentlige forskjeller.
Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart (S2)
Det er en klar tendens til at studenter på ØkAdm som er tatt opp på grunnlag av GSK skårer høyere enn andre studenter. Forskjellen er 1,0 poeng. For Data-IT er det en nesten like klar tendens i motsatt retning. Forskjellen er 0,7 poeng.
Hele eller deler av studiet er repetisjon av det jeg allerede kan (S4)
ØkAdm: Det er ingen indikasjoner på at det er noen sammenheng mellom opptaksgrunnlag og skår.
Data-IT: Det er en klar tendens til at studenter som er tatt opp på grunnlag av GSK svarer lavt på påstanden om repetisjon. Forskjellen mellom disse studentene og de resterende er 0,8 poeng. Kombinert med lav skår på S2 indikerer det at utdanningene ikke treffer faglig og/eller ligger på et for høyt nivå for denne gruppen.
Jeg fikk nødvendig praktisk informasjon før oppstarten av studiet (S1), Jeg fikk tidlig i studiet en innføring i studieplanen (S5) og Studiets innhold samsvarte godt med forventningene jeg hadde før studiestart (S6)
ØkAdm: Det er ingen indikasjoner på at det er noen sammenheng mellom opptaksgrunnlag og skår.
Data-IT: Det er en tendens til at studenter som er tatt opp på bakgrunn av GSK er mindre fornøyd enn de andre studentene med informasjonen i forkant og innføringen i studieplanen. Forskjellen i skår er på 0,4 poeng. Det er en klar tendens til at disse studentene er mindre fornøyd med hvordan utdanningene samsvarer med forventningene enn resterende studenter.
Konklusjoner
Sammenligningsgrunnlaget for "Teknisk" er godt. Sammenligningsgrunnlaget for ØkAdm og Data-IT er noe spinkelt, men forskjellene i skårene er store og de peker i én retning. Det er ikke likegyldig hvilke studenter fagskolene tar opp til de ulike utdanningene. I utdanningsgruppen "ØkAdm" er det en risikofaktor å ta opp studenter som ikke har GSK. I utdanningsgruppen "Data-IT" er det en risikofaktor å ta opp studenter med GSK.