Startkompetanse i Fagskoleundersøkelsen
I Fagskoleundersøkelsen 2019 fremsatte vi seks påstander som studentene skulle gi en skår fra 1 til 5, hvor 1 betyr "Ikke enig" og 5 betyr "Helt enig".
De seks påstandene var
- Jeg fikk nødvendig praktisk informasjon før oppstarten av studiet (S1)
- Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart (S2)
- Studiet forutsetter kompetanse som jeg ikke hadde ved studiestart (S3)
- Hele eller deler av studiet er repetisjon av det jeg allerede kan (S4)
- Jeg fikk tidlig i studiet en innføring i studieplanen (S5)
- Studiets innhold samsvarte godt med forventningene jeg hadde før studiestart (S6)
Vi har indikasjoner på at en vesentlig del av studentene misforsto S3. Se nedenfor, under Ulike påstander i kombinasjon. Vi har derfor ikke gått videre i analysen av svarene på denne påstanden. De som bruker fagskoleundersøkelsen anbefales også å se bort fra resultatene for S3.
Ulike påstander i kombinasjon
Nedenfor har vi drøftet ulike svarkombinasjoner av som handler om koblingen mellom vgo-nivået og fagskolenivået (S2, S3 og S4), og gitt en tolkning av hva disse kombinasjonene betyr.
Vi har slått sammen skårene "1" og "2" på den ene siden og skårene "4" og "5". Skår 1 gjelder i større grad enn skår 2. Likedan gjerder skår 5 i større grad enn skår 4.
Svarkombinasjoner S3 og S2
Operasjonalisering
Ulike skårer på S3 ("Studiet forutsetter kompetanse som jeg ikke hadde ved studiestart") kan fortolkes slik:
- Skår 1 og 2: Den kompetansen studenten hadde var tilstrekkelig.
- Skår 3: Kompetansen til studenten passer, men ikke spesielt godt.
- Skår 4 og 5: Den kompetansen studenten hadde var ikke tilstrekkelig.
Ulike skårer på S2 ("Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart") kan fortolkes slik:
- Skår 1 og 2: Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde.
- Skår 3: Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse.
- Skår 4 og 5: Studiet bygger på kompetansen studenten hadde.
Tabell 1 er en oversikt over de forskjellige kombinasjonene av S3 og S2 med fortolkninger.
Tabell 1, Svarkombinasjoner og tolkninger av S3 og S2
Svarkombinasjon S3 og S2 | Sammensatt tekst | Tolkning |
1&2 og 1&2 | Den kompetansen studenten hadde var tilstrekkelig. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer faglig, men ligger på et for lavt nivå. (Det kan ikke være at nivået er for høyt, for da ville ikke studenten hatt tilstrekkelig kompetanse.) |
1&2 og 3 | Den kompetansen studenten hadde var tilstrekkelig. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | Studiet treffer faglig, men kunne vært bedre tilpasset. |
1&2 og 4&5 | Den kompetansen studenten hadde var tilstrekkelig. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer faglig. |
3 og 1&2 | Kompetansen til studenten passer, men ikke spesielt godt. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. | Deler av studiet treffer faglig, men ligger på for lavt nivå. Deler av studiet treffer ikke faglig, uten at man kan si noe om nivået på dette. |
3 og 3 | Kompetansen til studenten passer, men ikke spesielt godt. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | Deler av studiet treffer faglig. Deler av studiet treffer ikke faglig og/eller nivåmessig. |
3 og 4&5 | Kompetansen til studenten passer, men ikke spesielt godt. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Kombinasjonen er vanskelig å tolke. Den kan synes ulogisk, siden en utdanning som bygger på studentens kompetanse burde passe godt. |
4&5 og 1&2 | Den kompetansen studenten hadde var ikke tilstrekkelig. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. |
Studiet kan
|
4&5 og 3 | Den kompetansen studenten hadde var ikke tilstrekkelig. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | Deler av studiet forutsetter kompetanse studenten ikke har. Det er uklart om det gjelder nivåmessig og/eller faglig. |
4&5 og 4&5 | Den kompetansen studenten hadde var ikke tilstrekkelig. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Kombinasjonen virker noe ulogisk. Hvis studiet bygger på studentens kompetanse, passer kompetansen. Kombinasjonen S3=5, S2=5 anses som ulogisk. |
Merknader: Rød fargekode (#b01a2e) er kombinasjoner som indikerer lav kvalitet ved studiet på deler av kvalitetsområdet "Startkompetanse". Grønn fargekode (#ddf9c2) er kombinasjoner som indikerer høy kvalitet ved det samme. Lilla fargekode (#8f77b4) er kombinasjoner som er ulogiske og derfor tyder på at studentene har misforstått spørsmålet.
Svarkombinasjoner S4 og S2
Operasjonalisering
Svarene på påstanden S4 ("Hele eller deler av studiet er repetisjon av det jeg allerede kan") er litt vanskelig å tolke, for en student som sier seg helt enig (skår 5), kan både være helt enig i at hele studiet er en repetisjon, eller være helt enig i at deler av studiet er en repetisjon.
Vi tolker svarene slik at dess høyere skår, dess større indikasjon på at studiet har mye repetisjon. Det kan være flere grunner til at et studium ikke har repetisjon. Det kan ligge på et riktig nivå, for høyt nivå og/eller bomme faglig. Lavt skår på S4 sier derfor ikke noe om nivået på utdanningen. Høy skår derimot indikerer en stor grad av repetisjon og nivået må nødvendigvis være for lavt.
- Skår 1 og 2: Studiet har en liten grad av repetisjon.
- Skår 3: Studiet har en moderat grad av repetisjon.
- Skår 4 og 5: Studiet ligger på et for lavt nivå.
Ulike skårer på S2 («Utdanningen bygger videre på den kompetansen jeg hadde ved studiestart») kan fortolkes slik:
- Skår 1 og 2: Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde.
- Skår 3: Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse.
- Skår 4 og 5: Studiet bygger på kompetansen studenten hadde.
Tabell 2, Svarkombinasjoner og tolkninger av S4 og S2
Svarkombinasjon S4 og S2 | Sammensatt tekst | Tolkning |
1&2 og 1&2 | Studiet har en liten grad av repetisjon. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer ikke faglig. Nivået er usikkert. |
1&2 og 3 | Studiet har en liten grad av repetisjon. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | Studiet treffer nivåmessig og faglig. |
1&2 og 4&5 | Studiet har en liten grad av repetisjon. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer både faglig og nivåmessig. |
3 og 1&2 | Studiet har en moderat grad av repetisjon. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer ikke. Deler ligger på for lavt nivå. |
3 og 3 | Studiet har en moderat grad av repetisjon. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | |
3 og 4&5 | Studiet har en moderat grad av repetisjon. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer faglig. Det som er av repetisjon kan være for å plukke opp tråden fra vgo. |
4&5 og 1&2 | Studiet ligger på et for lavt nivå. Studiet bygger ikke på kompetansen studenten hadde. | Studiet treffer faglig, men har for lavt nivå. |
4&5 og 3 | Studiet ligger på et for lavt nivå. Studiet bygger delvis videre på studentens kompetanse. | Studiet treffer delvis faglig, men ligger på et for lavt nivå. |
4&5 og 4&5 | Studiet ligger på et for lavt nivå. Studiet bygger på kompetansen studenten hadde. | Noe ulogisk. Hvis det er større grad av repetisjon, bygger ikke studiet videre. Kombinasjonen S4=5 og S2=5 (stor grad av repetisjon og stor grad av at utdanningen bygger videre) anses som ulogisk. |
Merknader: Rød fargekode (#b01a2e) er kombinasjoner som indikerer lav kvalitet ved studiet på deler av kvalitetsområdet "Startkompetanse". Oransje fargekode (#f69f31) indikerer at dette skyldes at nivået er for lavt. Grønn fargekode (#91c363) er kombinasjoner som indikerer høy kvalitet ved det samme. Lilla fargekode (#8f77b4) er kombinasjoner som er ulogiske og derfor tyder på at studentene har misforstått spørsmålet.
Faktiske resultater
Tabell 3 og 4 viser den prosentvise fordelingen av alle de ni svarkombinasjonene i henholdsvis tabell 1 og 2. N = alle studentene i Fagskoleundersøkelsen som har svart på begge kombinasjonene.
Fordeling av skårer, kombinasjonen S3 og S2
Tabell 3. Svarfordeling S3 og S2 i prosent (n = 6346)
S2 | ||||||
S3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Sum |
1 | 1,0 | 0,8 | 2,2 | 4,7 | 13,5 | 22,1 |
2 | 0,3 | 1,0 | 2,2 | 5,6 | 6,0 | 15,0 |
3 | 0,6 | 1,1 | 5,5 | 6,6 | 7,2 | 21,0 |
4 | 0,3 | 1,3 | 3,8 | 8,0 | 7,9 | 21,2 |
5 | 1,1 | 0,9 | 1,9 | 3,9 | 12,8 | 20,6 |
Sum | 3,3 | 5,1 | 15,5 | 28,7 | 47,4 | 100,0 |
"Lav kvalitet" | 3,1 |
"Høy kvalitet" | 29,7 |
Ulogisk | 12,8 |
Fordeling av skårer, kombinasjonen S4 og S2
Tabell 4. Svarfordeling S4 og S2 i prosent (n = 6653)
S2 | ||||||
S4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Sum |
1 | 2,0 | 2,3 | 4,3 | 6,5 | 12,4 | 27,5 |
2 | 0,5 | 1,3 | 5,6 | 9,9 | 14,1 | 31,4 |
3 | 0,3 | 0,7 | 3,3 | 7,9 | 13,6 | 25,8 |
4 | 0,2 | 0,4 | 1,5 | 3,2 | 5,5 | 10,9 |
5 | 0,3 | 0,3 | 0,5 | 0,8 | 2,4 | 4,4 |
Sum | 3,2 | 5,0 | 15,3 | 28,4 | 48,1 | 100,0 |
Lavt nivå | 7,1 |
Riktig nivå | 64,4 |
Ulogisk | 2,4 |
Vurdering og konklusjon
Vurdering
Det grunn til å sette spørsmålstegn ved rundt 12 % av svarkombinasjonene S3/S2. Svarene virker ulogiske og tyder på at disse studentene enten har misforstått S3 og/eller S2. Den samme andelen for kombinasjonen S4/S2 er rundt 2 %.
S3 er en negasjon i den form at en høy skår ikke er ønskelig. Problemstillingen i S3 er også en negasjon. Det skiller S3 ut fra de fleste påstandene i Fagskoleundersøkelsen. S4 er også en negasjon i problemstillingen, men her er høy skår det ønskelige, slik det er for de fleste påstandene i Fagskoleundersøkelsen.
Siden rundt 12 % av studentene virker å ha misforstått noe, når man ser på kombinasjonen S3/S2, og siden tilsvarende tall for kombinasjonen S4/S2 kun er rundt 2, og siden S3 skiller seg ut fra de andre påstandene i undersøkelsen, er det rimelig å anta at problemet ligger i S3.
Konklusjon
Påstanden "Studiet forutsetter kompetanse som jeg ikke hadde ved studiestart" (S3) kan ikke brukes, da et vesentlig antall studenter har misforstått påstanden.