Mål 1: Norsk høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning har god kvalitet
Innholdsfortegnelse Last ned årsrapporten i pdf
Institusjonslandskapet i norsk høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning er heterogent. Flere institusjoner har vide faglige fullmakter, samtidig som mange er små og har avgrensa faglige fullmakter. Samfunnsoppdraget, rollene, strategiene og regelverket for høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning og de ulike institusjonene og utdanningstypene varierer.
Gjennom tilgang til kunnskap om kvalitet og kvalitetsarbeid bidrar NOKUT til at institusjonene kan arbeide systematisk med å videreutvikle rammer, kulturer, standarder og ordninger som stimulerer til kvalitet, og til å kunne strekke seg ut over minimumskravene.
Innhold på denne siden
- Måloppnåelse
- Rapportering på resultater og effekter
- Vurdere og forbedre metodikk for ny runde av periodisk oppfølging av universiteters og høyskolers kvalitetsarbeid
- Evaluering av utdanningskvaliteten i grunnskolelærerutdanningen
- Evaluering av utdanningskvaliteten i profesjonsstudiet i medisin
- Oppfølging av evalueringen av lektorutdanningene
- Oppfølging av akkrediteringer innen høyere yrkesfaglig utdanning
- Tematiske analyser
- Veiledning og erfaringsdeling
- Internasjonalt samarbeid i høyere utdanning
- Endringsmeldinger om fagskoleutdanninger
- Nasjonalt kontaktpunkt for nasjonalt og europeisk kvalifikasjonsrammeverk
- Nøkkeltall
Måloppnåelse
Basert på resultatene og effektene av arbeidet vurderer vi at NOKUT i 2024 har god måloppnåelse for de oppgavene som skal underbygge mål 1.
Dette målet har to styringsparametere, som vi bruker for å vurdere måloppnåelsen:
- Kvalitetsarbeid som sikrer og videreutvikler kvalitet på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå
- God tilgang til kunnskap om kvalitet gjennom veiledning og erfaringsdeling
Fordelt på styringsparameterne ser vi følgende effekter av NOKUTs arbeid i 2024.
Kvalitetsarbeid som sikrer og videreutvikler kvalitet på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå
NOKUTs tilsyn skal sikre at etablerte institusjoner utfører tilfredsstillende kvalitetsarbeid, og at institusjonene motiveres til å videreutvikle kvalitetsarbeidet. Blant annet følger vi periodisk opp kvalitetsarbeidet ved universiteter og høyskoler for å sikre og videreutvikle kvaliteten på utdanningsvirksomheten ved institusjonene.
God tilgang til kunnskap om kvalitet gjennom veiledning og erfaringsdeling
NOKUTs evalueringer er et viktig virkemiddel for å øke institusjonenes kunnskap om god utdanningskvalitet. Evalueringene bidrar også med viktig kunnskap til NOKUT og Kunnskapsdepartementet.
Rapportering på resultater og effekter
Vurdere og forbedre metodikk for ny runde av periodisk oppfølging av universiteters og høyskolers kvalitetsarbeid
NOKUT har i en toårsperiode gjennomført et utviklingsprosjekt for å vurdere og initiere eventuelle endringer i den periodiske oppfølgingen av universiteters og høyskolers systematiske kvalitetsarbeid.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Evaluering av utdanningskvaliteten i grunnskolelærerutdanningen
NOKUT har gjennomført en toårig evaluering av kvaliteten i grunnskolelærerutdanningene.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Evaluering av utdanningskvaliteten i profesjonsstudiet i medisin
NOKUT gjennomfører en nasjonal evaluering av profesjonsstudiet i medisin som en del av nasjonalt rammeverk for evaluering av forskning og høyere utdanning.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Oppfølging av evalueringen av lektorutdanningene
NOKUT avsluttet i 2024 et prosjekt der vi gikk gjennom vår egen og institusjonenes oppfølging av resultatene fra NOKUTs nasjonale evaluering av utdanningskvalitet i lektorutdanning for trinn 8–13.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Oppfølging av akkrediteringer innen høyere yrkesfaglig utdanning
I 2024 satte vi i gang et prosjekt for å få bedre kunnskap om hvordan fagskolene følger opp de fullmaktene de får gjennom akkreditering av utdanninger. Arbeidet skal føre til forslag til hvordan akkrediteringene som gis, kan følges opp på en hensiktsmessig måte.
Status
![]() |
Resultatmål er delvis oppnådd |
Tematiske analyser
NOKUT skal jevnlig gjennomføre tematiske analyser på ESG-virkemidlene våre innen høyere utdanning. I 2024 startet vi planleggingen av to tematiske analyser.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Veiledning og erfaringsdeling
NOKUT oppdaterer jevnlig skriftlige veiledninger, lager veiledningsfilmer, arrangerer veilednings- og erfaringsdelingsseminarer og svarer på henvendelser fra fagskoler, høyskoler og universiteter.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Internasjonalt samarbeid i høyere utdanning
NOKUT jobber kontinuerlig med å ivareta den internasjonale rollen vår gjennom å delta i relevante internasjonale nettverk. NOKUT deltar i ulike internasjonale nettverk, som The European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA), Nordic Quality Assurance Network in Higher Education (NOQA), Quality Audit Network (QAN), European Quality Assurance Forum (EQAF), The European Higher Education Society (EAIR) og Bologna follow up Group Thematic Peer Group C on Quality Assurance (BFUG TPG C QA). NOKUTs direktør sitter i styret til ENQA.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Endringsmeldinger om fagskoleutdanninger
Fagskolene må ifølge fagskoletilsynsforskriften § 5-1 melde fra til NOKUT om visse endringer i fagskoleutdanninger, slik at vi kan vurdere om endringene er så omfattende at fagskoleutdanningen må gjennom en ny akkreditering. Ved at NOKUT vurderer endringene, blir kvaliteten sikret i de aktuelle fagskoleutdanningene. Det bidrar også til at fagskolene kan videreutvikle fagskoleutdanningene.
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |
Nasjonalt kontaktpunkt for nasjonalt og europeisk kvalifikasjonsrammeverk
NOKUT er nasjonalt kontaktpunkt for Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring i Norge. I tilknytning til dette har vi avsluttet det EU-finansierte prosjektet Learning Outcomes: Best practice Schemes, Transparency, Experience and Research (LOBSTER).
Status
![]() |
Resultatmål er oppnådd |