Nyhetsbrev 9/2024

Har du problemer med å lese nyhetsbrevet? Klikk her for en nettversjon


Evaluering gir viktig kunnskap om grunnskolelærerutdanningene

NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene gir verdifull innsikt i hvordan utdanningene fungerer, samt hvilke områder som bør styrkes fremover for å heve kvaliteten ytterligere. Det er den første store evalueringen av utdanningene siden omleggingen til femårige masterutdanninger.

NOKUT-podden spesial: Den om evalueringen av grunnskolelærerutdanningene

Siden 2022 har NOKUT evaluert grunnskolelærerutdanningene, og nå er endelig sluttrapporten lansert. I to spesial-episoder av NOKUT-podden går vi gjennom noen av funnene og anbefalingene fra rapporten. Gjester er Elaine Munthe og Lars Syrrist fra evalueringskomiteen.

Nye regler for å få akkreditering som universitet og for kvalitetsarbeid

Regjeringen har fastsatt nye regler for å få akkreditering som universitet og for kvalitetsarbeid. Kravene er fastsatt i universitets- og høyskoleforskriften, med virkning fra 1. januar 2025. Samtidig er det en rekke bestemmelser om akkreditering av studietilbud og rammene for NOKUTs arbeid som fremdeles fremgår av studiekvalitetsforskriften og studietilsynsforskriften. Departementet skal etter planen slå sammen de to forskriftene og sende dette på høring i løpet av våren 2025. NOKUT vil utarbeide veiledere til de nye kravene, som vil foreligge i løpet av første kvartal 2025.

Hvordan skal NOKUT følge opp institusjonenes systematiske arbeid med å sikre og videreutvikle utdanningskvaliteten?

NOKUT presenterte den nye metodikken for periodisk oppfølging av universitetenes og høyskolenes systematiske kvalitetsarbeid på et frokostmøte 4. desember på Kulturhuset i Oslo. Opptaket finner du på nettsiden vår.

Ny fagområdeakkreditering for Folkeuniversitetets Fagskole

Framover kan fagskulen sjølve opprette og forandre utdanningar innan fagområdet økonomi, administrasjon og logistikk.

Rekordmange tilsynssaker behandla

På det siste styremøte i NOKUT i 2024 blei det behandla åtte saker om tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid. Nokon av høgskulane fekk godkjent kvalitetsarbeidet sitt, medan andre har litt eller mykje å retta opp.

NOKUT-podden: Den om entreprenørielle masteroppgaver

Trenger egentlig masteroppgaven være et langt, skriftlig arbeid? I denne episoden forteller Tuva Bjørkvold fra OsloMet om en alternativ tilnærming de har utviklet for studenter i grunnskolelærerutdanningen. Studenter som velger en entreprenøriell masteroppgave, bruker det de har lært på studieprogrammet til å utvikle et didaktisk produkt, som de tester systematisk i skolen. Vi får høre om hva studentene lager, om læringsutbyttet fra arbeidet og om hvordan OsloMet veileder og vurderer denne masteroppgaven.


Hva skjer?

Følg med på kalenderen vår for mer informasjon om NOKUTs arbeid og arrangementene våre. Følg oss gjerne på Facebook og sjekk ut NOKUT-podden.


Avmelding

Dersom du ikke lenger ønsker å motta NOKUTs nyhetsbrev kan du avmelde deg ved å klikke på denne lenken