Nyhetsbrev 7/2023

Har du problemer med å lese nyhetsbrevet? Klikk her for en nettversjon



NOKUT-konferansen 2024: Kvalitet i klemme

Hvordan legger vi til rette for videreutvikling av utdanningskvaliteten
Torsdag 8. februar 2024 inviterer vi til konferanse. Tema for konferansen er hvordan UH-sektoren og norske myndigheter jobber med utdanningskvalitet, og hva som kan gjøres for å legge bedre til rette for kvalitetsutvikling. På konferansen vil vi også utforske hva som kjennetegner god kvalitetskultur og hvordan institusjonene kan skape en kollektiv kvalitetskultur i dagens system.

For å belyse og svare på disse spørsmålene har vi med oss blant andre:

  • Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, riksrevisor
  • Marit Reitan, prorektor for utdanning ved NTNU
  • Bendik Meling Samuelsen, prorektor for studier og programmer ved Handelshøyskolen BI

Konferansen arrangeres på Hotell Bristol i Oslo sentrum, den vil også bli strømmet.

Påmeldingen har åpnet


NOKUT gjør endring i søknadsfrister for akkreditering av utdanninger i 2024

I 2024 vil det kun være mulig å søke om akkreditering av fagskole-, bachelor- og masterutdanninger i august og september.

De tre siste årene har NOKUT hatt en økning i antall søknader om akkreditering, særlig fra fagskolene. I tillegg har det vært et stort omfang av søknader om endringer i eksisterende fagskoleutdanninger. Til sammen har dette ført til at NOKUT ikke nådde sitt eget mål for saksbehandlingstiden i 2022, og per i dag har vi ikke kapasitet til å behandle det økende antallet innkomne søknader innenfor de tidsrammene vi er vant til å operere med.

Forskningsaktivitet i fagmiljøene for store profesjonsutdanninger kartlagt

På oppdrag fra NOKUT har NIFU laget en oversikt over fagmiljøene i grunnskolelærer, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie (BSV) og sykepleieutdanningene i Norge. Kartleggingen viser at forskningsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningene har økt sterkt siden 2017.

NOKUT-direktør Kristin Vinje valgt til internasjonalt styreverv

NOKUTs administrerende direktør Kristin Vinje er valgt inn i styret for den europeiske organisasjonen for kvalitetssikringsorganer i høyere utdanning.

NOKUT-bloggen: Hvordan skal NOKUT fremover bidra til å sikre og utvikle utdanning av høy internasjonal kvalitet?

Vi stiller oss for tiden dette spørsmålet fordi vi skal i gang med en ny runde med ekstern kvalitetssikring blant alle landets universiteter og høyskoler. Før vi går i gang med det, skal vi lytte til sektoren for å finne gode svar.

Ein høgskule får godkjent kvalitetsarbeid, og tre må rette opp manglar etter tilsyn

Styret i NOKUT har i dag fatta vedtak i tilsyna med det systematiske kvalitetsarbeidet ved fire høgskular med akkrediterte studietilbod.

Hva mener studentene om studiekvaliteten? 72 000 studenter inviteres til å delta i Studiebarometeret

Studiebarometeret er NOKUTs nasjonale studentundersøkelse, der studentene får en unik mulighet til å si hvordan de vurderer kvaliteten i utdanningen sin. Nå er undersøkelsen sendt ut til omtrent 72 000 studenter ved alle landets høyskoler og universiteter. Alle oppfordres til å delta!

NOKUT-podden: Den om aktiv læring på laben

Hvordan kan man skape mer rom for aktiv læring på laben? I denne episoden snakker vi med Aase Merethe Raddum og Mirey Alfarah (Universitetet i Bergen), som har tatt små grep med stor effekt på et emne for farmasistudenter.

Vi får høre om et spennende, forskningsbasert undervisningsopplegg der studentenes frykt for å stryke har blitt erstattet av engasjert problemløsning og refleksjon.

NOKUT-bloggen: Fremragende utdanning bør stimuleres, og SFU-ordningen bør derfor ikke avvikles

Lytt til sektoren og la Senter for fremragende utdanning-ordningen bestå. Vi bidrar gjerne med forslag til hvordan ordningen kan videreutvikles.

Kommende arrangementer


Hva skjer?

Følg med på kalenderen vår for mer informasjon om NOKUTs arbeid og arrangementene våre. Følg oss gjerne på Twitter og Facebook og sjekk ut NOKUT-podden.


Avmelding

Dersom du ikke lenger ønsker å motta NOKUTs nyhetsbrev kan du avmelde deg ved å klikke på denne lenken