Sikrer kvalitet for å skape tillit

NOKUTs årsrapport er oversendt Kunnskapsdepartementet. Der oppsummerer vi 2024 som et år der NOKUT videreutviklet arbeidsmetodene sine, samtidig som vi leverte på de målene som var satt.

I en urolig og uforutsigbar verden er det viktig at samfunnet kan ha tillit til at fagskolene, høyskolene og universitetene holder høy kvalitet. NOKUTs jobb er nettopp å sikre at utdanningstilbudene ved landets universiteter, høyskoler og fagskoler holder den kvaliteten som samfunnet forventer og trenger, uansett hvor og hvordan de tilbys. Dette gjør vi gjennom tilsyn, akkrediteringer, evalueringer og utvikling av regelverket. Vi sikrer kvalitet for å skape tillit.

– Vi har gjort jobben vår på en måte som bidrar til å sikre og utvikle kvaliteten i norsk høyere utdanning og høyere yrkesfaglig utdanning. I tillegg har vi holdt samfunnet informert og oppdatert om hvordan det står til med utdanningskvaliteten i Norge, sier NOKUTs administrerende direktør Kristin Vinje.

Gode effekter av arbeidet vårt

De siste årene har søknadsmengden inn til NOKUT økt betraktelig. Dette har gitt utfordringer med lange saksbehandlingstider på akkrediteringssøknader. NOKUT prioriterte i 2024 å ferdigbehandle flere søknader om fagområdeakkreditering for fagskolene.

– Denne prioriteringen har ført til at flere fagskoler har fått utvidede fullmakter, noe som er viktig for utviklingen av fagskolesektoren, sier Vinje.

Ved utgangen av 2024 er det fortsatt mange søknader som venter på behandling, spesielt søknader om akkreditering av fagskoleutdanninger. Økte midler i statsbudsjettet for 2025 vil bidra til å redusere saksbehandlingstiden for disse søknadene.

I løpet av året fullførte NOKUT den tredje runden med periodisk tilsyn av høyere utdanning av høyskoler uten institusjonsakkreditering. Flere institusjoner har fått påvist mangler i kvalitetsarbeidet som må rettes opp innen ett år. Samtidig har det blitt forberedt en fjerde runde med tilsyn som starter i januar 2025, med større vekt på utvikling og tilpasning til institusjonenes egenart.

Vi fullførte evalueringen av grunnskolelærerutdanningene, der resultatene også ga verdifulle innspill til Kunnskapsdepartementet i deres arbeid med stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene. Sluttrapporten fikk mye oppmerksomhet, og den ble godt mottatt av fagmiljøene. I tillegg ble det gjennomført et oppfølgingsseminar med lektorutdanningene, to år etter at evalueringen ble avsluttet i 2022. Her kom det frem at alle institusjonene har tatt grep for å styrke utdanningene som følge av evalueringen.

Venter økt søknadsmengde

Høsten 2024 ble Høgskolen i Innlandet akkreditert som universitet. De nye kravene til å bli universitet gjør at flere høyskoler framover vil søke om å bli universitet. Nytt i 2024 var også at det åpnes for at fagskolene kan søke om bli institusjonsakkreditert og dermed får flere fullmakter. Innføring av ordningen vil først skje etter at vilkårene for institusjonsakkreditering kommer på plass, noe som vil skje i løpet av 2025. Vi regner med at en del av de store fagskolene vil søke om dette. Begge disse akkrediteringssøknadene er store prosesser og vil ta en stor del av saksbehandlingskapasiteten vår.

Farvel til Studiebarometeret

Siden 2013 har NOKUT, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, gjennomført Studiebarometeret. For utdanningsinstitusjonene har Studiebarometeret blitt en årlig tradisjon som gir nyttig informasjon om studentenes oppfatning av kvaliteten på egne studieprogrammer. I tillegg har studentene fått en kraftfull stemme i kvalitetsarbeidet og på den måten kunnet bidra til å påvirke egen utdanning. Kunnskapsdepartementet besluttet å flytte ansvaret for Studiebarometeret til HK-dir fra januar 2025. Vi vil fortsatt samarbeide tett med HK-dir for å bruke dataene fra undersøkelsene i kvalitetsarbeidet vårt.

Europeisk samarbeid

Som kvalitetssikringsorgan er det viktig at vi både deler erfaringer med og henter inspirasjon fra kvalitetssikringsorganer fra andre land. Det er viktig for oss å delta aktivt i ulike europeiske og internasjonale fora for kvalitetssikring, slik som den europeiske organisasjonen for kvalitetssikringsorganer, ENQA. Både NOKUT og norske høyskoler og universiteter må følge de europeiske standardene for kvalitetssikring av høyere utdanning, som også ligger til grunn for det norske lovverket. Standardene er nå i ferd med å revideres, derfor er det nyttig for både oss og utdanningsinstitusjonene å være påkoblet dette arbeidet.

Prioriteringer framover

I 2024 har det blitt gjort store grep for å digitalisere arbeidsprosesser i NOKUT. Vi har de siste årene i økende grad tatt i bruk kunstig intelligens (KI) i ulike deler av arbeidet vårt. Dette er noe NOKUT vil jobbe videre med framover, blant annet ved å undersøke hvordan kunstig intelligens kan tilføre merverdi i flere av prosessene.

Med flyttingen av Studiebarometeret til HK-dir vil det bli frigjort kapasitet til å styrke arbeidet med utdanningsevalueringer. Det er en målsetting at NOKUTs evalueringer på sikt skal omfatte bredden i norsk høyere utdanning, samtidig som arbeidet vårt skal være i tråd med det nasjonale rammeverket for evaluering av kvalitet i forskning og høyere utdanning, og standardene i de felles europeiske retningslinjene.

Les NOKUTs årsrapport for 2024

Nøkkeltall for NOKUTs virksomhet i 2024

21 gjennomførte tilsyn, 28 vedtak om akkrediteringer av norske utdanningstilbud, 157 sendringer av utdanningstilbud ved norske fagskoler, 18 fagpolitiske innspill

 

Del med andre