Norske fagskolestudenter er fornøyde med utdanningen sin, men ønsker større engasjement fra arbeidslivet
I NOKUTs siste gjennomføring av Studiebarometeret for fagskolestudenter sier de aller fleste at de er fornøyde med utdanningen sin. De sier også at KI er på full fart inn i studiearbeidet.
For syvende året på rad gjennomfører NOKUT den nasjonale undersøkelsen Studiebarometeret for fagskolestudenter, der alle fagskolestudenter kan gi tilbakemeldinger på utdanningstilbudet de går på.
Helt siden 2018 har tilbakemeldingene fra fagskolestudentene vært gode, med unntak av pandemiårene.
At årets fagskolekull er blant de mest positive gleder forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.
– Jeg er veldig glad for at vi får stadig flere fagskolestudenter i Norge. Det trenger vi! Og nok en gang ser vi heldigvis at de er veldig fornøyde med utdanningen de får. Denne regjeringen har satset målrettet på høyere yrkesfaglig utdanning gjennom flere år. Vi er helt avhengige av fagskolene for å dekke behovet for fagfolk i hele Norge, både i dag og framover, sier Hoel.
I undersøkelsen vurderer studentene ulike sider av utdanningen sin. Fagskolestudentene er mest fornøyd med vurderingsformer, mens medvirkning ligger i den andre enden av skalaen.
At medvirkning vurderes lavere enn andre områder overrasker ikke NOKUT-direktør Kristin Vinje.
– Fagskolene og studentene deres skiller seg fra universitetene og høyskolene med en litt annen studentgruppe. Ved fagskolene har vi et større innslag av voksne studenter, og mange tar utdannelsen kombinert med full jobb og er etablert med familier. Da er det ikke overraskende at det kan være utfordrende å skape et levende studentdemokrati på alle fagskoler, sier Vinje.
NOKUT-direktøren legger til at fagskolene også har en jobb å gjøre med å følge opp innspill og forslag til forbedring som kommer fra studentene deres.
– Vi ser gjennom årene at dette blir gradvis bedre, men det er fortsatt litt å gå på her, mener Vinje.
Får kompetanse som er viktig, men savner bidrag fra arbeidslivet
Som alle tidligere år svarer fagskolestudentene at de får kompetanse som er viktig i arbeidslivet. Denne tilbakemeldingen har ligget stabilt på høyt siden første undersøkelse i 2018.
Like positive er de derimot ikke til bidragene fra arbeidslivet inn i undervisning, for eksempel prosjektarbeid og praksis. Også her er det en positiv utvikling i år, men likevel vurderes dette betydelig lavere enn de andre spørsmålene om arbeidslivsrelevans i utdanningene.
KI kommer
I årets spørreskjema ble det for første gang spurt om fagskolestudentenes forhold til kunstig intelligens (KI).
Seks av ti fagskolestudenter svarer at de i ulik grad bruker KI i studiearbeidet sitt, og denne fordelingen ligner på den i Studiebarometeret for universiteter og høyskoler (lenke) fra høsten 2023. Utviklingen på dette feltet skjer svært raskt og mye tyder på at bruken vil øke i årene som kommer, sier NOKUT-direktør Kristin Vinje.
– Fagskoleutdanninger er praktiske utdanninger, men vi ser likevel at en ganske stor andel tar i bruk KI for å hjelpe seg i studiehverdagen. Fagskolestudentene sier selv de bruker KI til å blant annet forklare og kvalitetssikre tekster, men også som en diskusjonspartner, og det er klart at dette kan gi både muligheter og utfordringer på sikt, sier Vinje.
Fagskolestudentene blir stadig mer fornøyd med bruken og kompetansen på digitale verktøy. Dette henger nok sammen med den store innsatsen for å digitalisere undervisningen under pandemien, som igjen har løftet kompetansen hos underviserne og fagskolene.
HK-dir overtar de nasjonale undersøkelsene fra 2025
I april ble det kjent at Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) overtar de tre nasjonale undersøkelsene som NOKUT har hatt ansvar for siden oppstarten i 2013. Hensikten er at HK-dir skal få et helhetlig koordineringsansvar for statistikk, analyse og informasjonsarbeid og studiekvalitet.
Denne lanseringen av undersøkelsen rettet mot fagskolestudentene blir derfor den siste som NOKUT har det fulle ansvaret for, noe som er litt vemodig, innrømmer NOKUTs analysedirektør Ole-Jacob Skodvin.
– Siden det første Studiebarometeret for UH ble gjennomført i 2013, har vi fått tilbakemeldinger fra over en halv million studenter, noe som er helt unikt i Norge. Jeg gleder meg til å se hva HK-dir nå gjør med den, og jeg ser frem til videre samarbeid frem til lanseringen av den aller siste UH-undersøkelsen på nyåret som vi lanserer i samarbeid med HK-dir, sier Skodvin.
Direktør i HK-dir, Sveinung Skule, sier de ser frem til å videreutvikle Studiebarometeret sammen med fagskolene.
– Overføringen av Studiebarometeret til HK-dir vil styrke det samlede kunnskapsgrunnlaget om kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning. Nå kan vi se Studiebarometeret i sammenheng med øvrig kunnskap som vi har ansvar for, som Kandidatundersøkelsen for fagskoleutdannede og Nasjonal database for statistikk om fagskoleutdanning, sier Skule.