Høyere strykprosent for sykepleiestudenter på nasjonal deleksamen
Nesten ti prosent flere sykepleiestudenter avla eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi, samtidig er det flere som stryker enn tidligere.
Aldri før har så mange sykepleiestudenter avlagt nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi. Nesten 5 500 studenter fra 13 institusjoner og 36 ulike studiesteder avla eksamen før jul, noe som er en økning med om lag ti prosent sammenlignet med 2023.
Nå er resultatene klare, og de viser en klar nedgang i studentenes snittkarakter. Antallet som stryker øker også, fra 22,4 prosent i 2023 til 30,7 prosent i 2024. Det er et dårlig tegn, sier NOKUT-direktør Kristin Vinje.
– Det er dessverre mange som stryker på denne eksamenen, og i år er det enda flere enn tidligere. Resultatene er imidlertid en viktig tilbakemelding til institusjonene i deres videre utviklingsarbeid da oppgaven deres er å sikre at nyutdannede sykepleiere har den basiskunnskapen som skal til for å jobbe i et så viktig yrke, sier Vinje.
Eksamen gjennomføres for alle i første semester
Nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomføres samtidig i første semester for alle landets sykepleiestudenter hver høst. Flere institusjoner krever at denne eksamenen må være bestått før studentene får gå ut i praksis.
Derfor er det mange studenter som naturlig nok er svært spent på resultatene. NOKUT-direktøren understreker at spørsmålene har solid faglig forankring.
– Eksamensoppgavene lages av fagpersoner fra institusjonene og andre med ekspertise på området, og oppgavene er basert på fagbeskrivelsen og de læringsutbyttebeskrivelsene som alle institusjonene forholder seg til, sier Vinje.
Selv om sykepleiestudentene har de samme læringsutbyttebeskrivelsene over hele landet, er det likevel store variasjoner i resultatene mellom institusjonene, forteller Helen Bråten, som er prosjektleder for nasjonal deleksamen i NOKUT.
– Studentene kommer inn med varierende forkunnskaper, og institusjonene løser undervisningen på forskjellige måter. Det er derfor svært interessant å se disse resultatene på tvers og se hva som fungerer. Målet er at institusjonene skal kunne lære av hverandre, slik at utdanningskvaliteten blir bedre på sikt, forteller Bråten.
Prosjektlederen mener at det blir viktig å se nærmere på resultatene for å få mer kunnskap om hvorfor flere studenter har strøket denne gangen.
– Flere utdanningsinstitusjoner har endret opptakskravene til sykepleierutdanningene. Vi vet at forkunnskaper er en viktig faktor for at studentene lykkes på denne eksamenen, men vi ser at strykprosenten har gått opp også hos institusjoner som har beholdt karakterkravene. Dette er noe vi vil se nærmere på fremover, sier Bråten, før hun legger til:
– En eksamen på nasjonalt nivå som tester alle studenter på det samme vil ha en kvalitetssikrende effekt, og det er positivt, sier Bråten.
Etter hver gjennomføring sammenstiller NOKUT resultatene og deler disse med institusjonene slik at de kan bruke de i sitt videre utviklingsarbeid. Eksamensgruppen evaluerer også eksamenssettene for å se om det er ting som kan bli bedre.