Bedring i resultatene fra nasjonal deleksamen i rettsanvendelse i barnevernsfaglig arbeid

Mange stryker fortsatt, men tiltakene som er gjort ved utdanningsinstitusjonene kan se ut til å ha effekt.

Høsten 2024 ble nasjonal deleksamen i rettsanvendelse for de barnevernsfaglige masterutdanningene gjennomført i fullskala for andre gang.

Nå har sensuren falt, og resultatet viser at blant de 267 kandidatene som avla eksamen, var det en strykprosent på 42. Det betyr at 58 prosent av kandidatene ved årets eksamen bestod, noe som er en bedring siden høsten 2023 da 54 prosent av kandidatene bestod eksamen.

NOKUT-direktør Kristin Vinje skulle ønske at resultatene var bedre.

– Det er ikke tilfredsstillende at så mange fortsatt stryker i dette viktige faget for barnevernsfaglig arbeid. Det er behov for å styrke den juridiske kompetansen i barnevernstjenesten, og jeg håper nasjonale eksamener kan bidra til at institusjonene styrker arbeidet med utdanningene for å heve studentenes kompetanse på feltet. Samtidig vet vi at mange av disse studentene jobber fulltid ved siden av studiene, gjerne med familie og andre forpliktelser, noe som kan gi utslag på resultatene, sier Vinje.

NOKUT-direktører sier videre at mange undervisere og programledere jobber hardt for å få bedre resultater. Flere institusjoner har en lavere strykprosent denne gangen, noe som viser at det jobbes godt.

– Denne eksamenen er fortsatt ny for både studenter og institusjoner. Vi vet at det er blitt gjort mange gode tiltak fra institusjonenes side for å hjelpe studentene, og jeg håper vi ser en enda tydeligere bedring i resultatene ved neste gjennomføring, sier Vinje.

Neste eksamen er til våren, men det er primært en konteeksamen for de som enten ikke besto denne gangen, eller av andre grunner ikke gjennomførte. Unntaket er Universitetet i Sørøst-Norge og VID vitenskapelige høgskole, som har ordinær eksamen på våren.

Resultater – rettsanvendelse i barnevern

Se større versjon av bildet (png)

Fagseminar gikk i dybden på læring og vurdering

I desember samlet NOKUT undervisere og programledere i barnevernsfag fra hele landet til et digitalt fagseminar. Målet var å vise hvordan NOKUT og eksamensgruppen jobber kunnskapsbasert med vurdering og eksamenskvalitet og å legge til rette for erfaringsdeling mellom undervisere fra ulike institusjoner for å stimulere til økt utdanningskvalitet.

Deltakerne fikk høre fra testteoretiker Øystein Guttersrud fra OsloMet/ Naturfagssenteret, som snakket om vurderingskvalitet og kvalitet i nasjonale eksamener. Det var også innlegg fra fagpersoner fra ulike institusjoner som tilbyr de barnevernsfaglige masterutdanningene.

NOKUT jobber med eksamenskvalitet på to ulike måter: den ene er gjennom solide fagnettverk og dialog, mens den andre er gjennom psykometriske og test-teoretiske analyser, forteller Helen Bråten, som er prosjektleder for de nasjonale deleksamenene i NOKUT.

– Vi vil fortsette samarbeidet med fagmiljøene og inviterer denne våren til et nytt fagseminar der vi vil presentere analyser av eksamenen og diskutere sammen med fagmiljøene om hvordan denne nasjonale eksamenen kan bidra til bedre utdanningskvalitet, sier Bråten.

Hvorfor nasjonal eksamen for barnevernutdanningene?

Barne- og familiedepartementet og Kunnskapsdepartementet arbeider med å heve kompetansen innen barnevern, med spesiell vektlegging av juridisk kompetanse. Tilstrekkelig juridisk kompetanse er avgjørende for rettsikkerheten til barn og familier som får hjelp og som kan møte inngripende tiltak med bruk av tvang og makt. Nasjonal deleksamen i juss for barnevernsfaglige masterprogrammer er et av flere tiltak for å sette søkelyset på og øke juss-kompetansen i barnevernet.

Nasjonal deleksamen er et tiltak som gir faglige fellesskap på nasjonalt nivå, gir sammenliknbar informasjon om kunnskapsnivået til studentene på tvers av studiesteder, og gir fagmiljøene og studiestedene en mulighet til å sammenligne seg med andre og utvikle seg på grunnlag av det. I tillegg kan nasjonal deleksamen bidra til økt tillit til barnevernsfaglige utdanninger.

Del med andre