Vanlige spørsmål – søknadsportal for høyskoler og universiteter
På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med søknadsportalen.
-
Jeg kan ikke se høyskolen/universitetet jeg skal søke på vegne av i innloggingen
Den som er registrert som daglig leder, adm. direktør eller styreleder i Enhetsregisteret må tildele ansatte mulighet for å logge seg inn på vegne av en organisasjon. Dette gjøres ved å logge seg inn på nettsidene til Altinn. Se veiledning:
-
Informasjonen som er ferdig utfylt på institusjonsprofilen er feil
Denne informasjonen hentes fra Enhetsregisteret. Dersom informasjonen er feil, må dette rettes hos Brønnøysundregisteret.
-
Hvorfor finner ikke vi, som er en etablert søker, institusjonsprofilen som vi tidligere har fylt ut?
Institusjonsprofilen vil ikke hentes fra den gamle portalen og må fylles ut på ny i den nye portalen.
-
Kan flere brukere jobbe i et skjema samtidig?
Ja, det er mulig å jobbe samtidig. Skjemaet har automatisk lagring, så endringer lagres fortløpende. Dersom to eller flere arbeider samtidig i samme felt, vil det komme en feilmelding. Under alle inputfelt vil det være markert tidspunkt og hvem som redigerte dette feltet sist.
-
Hvor kan jeg finne alle skjemaene institusjonen min har opprettet?
I toppmenyen, naviger til "Søknader" (eller gå via "Forsiden" og til "Søknadsskjemaer"). Påbegynte søknader ligger under "Skjemaer under arbeid".
-
Hvordan kan jeg slette et skjema?
I toppmenyen, naviger til "Søknader" (eller gå via "Forsiden" og til "Søknadsskjemaer"). Under det nederste skjemaet er det en rød knapp som heter "Slett et påbegynt skjema". Trykk på denne og alle søknader vil bli røde. Dermed er det mulig å velge en søknad som skal slettes. Før et skjema slettes vil det komme en advarsel. Det er kun mulig å slette et skjema av gangen.
-
Hvor finner jeg søknader som er sendt til NOKUTs arkiv?
Denne funksjonaliteten jobbes det fremdeles med og er ikke tilgjengelig enda. Om det er ønskelig å se innsendte søknader og vedlegg, må det sendes en innsynsbegjæring til eInnsyn.
Ved innsending av en søknad vil det sendes en e-post hvor søknaden er vedlagt. Denne bekreftelsen sendes til oppgitt kontaktperson for søknad samt til e-postadresse oppgitt i institusjonsprofilen.
-
Er det mulig å redigere et skjema som er sendt inn?
Nei. Når en søknad er sendt inn, er det ikke mulig å redigere søknaden, og den vil forsvinne fra siden "Søknadsskjemaer".
-
Jeg får opp en liten tom boks når jeg prøver å lime inn et bilde i en tekstboks
Tekstboksene skal kun inneholde tekst. Dersom du ønsker å legge inn bilder, figurer eller tabeller, må disse lastes opp som egne filer.
-
Hva må vi huske på før søknaden kan sendes inn?
Først må dere huske å fylle ut institusjonsprofilen. Denne informasjonen er generell informasjon om dere som institusjon og gjelder for alle søknader. På siden "Kontroller profil" på institusjonsprofil vil det være validering på om profilen er korrekt fylt ut eller har mangler. Under "Se over profil" vil det være en total oversikt over alle informasjon. Husk å sjekke at eventuelle vedlegg som er lagt ved er korrekt.
Søknadsskjemaet: Gå til siden "Kontroller skjema" i søknadsskjemaet og sjekk at alle punktene i skjemaet er fylt ut. Kontroller at dere har lastet opp alle dokumentene det spørres etter. Gå deretter til siden "Se over skjema" og se over søknaden. All informasjon som er fylt inn er synlig her, også navn på eventuelle vedlegg.
Hvis dere ikke har mulighet til å skaffe alle dokumentene vi etterspør, er det viktig at dere forklarer hvorfor.
Dersom institusjonsprofilen ikke er fylt ut eller har mangler, må det gjøres før dere kan sende inn.