Seminar om nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningene
NOKUT inviterer til seminar om nasjonal deleksamen i grunnskolelærerutdanningene tirsdag 17. oktober på Gardermoen RED Oslo Airport.
Målet med seminaret er å dele erfaringer og kunnskap om læring, vurdering og undervisning i matematikk i grunnnskolelærerutdanningene. Første del av seminaret benyttes til å se på resultatene fra nasjonal eksamen for så å ha erfaringsdeling og diskusjoner rundt hvordan skape god læring for studentene i matematikk på grunnskolelærerutdanningen. Andre del av seminaret tar for seg hvordan vi kan lage gode eksamensoppgaver, hvilke oppgavetyper som benyttes i nasjonal deleksamen, hva er en god sensorveiledning og hvordan kan vi skape god vurderingskvalitet.
Seminaret arrangeres på Gardermoen og er gratis, men krever påmelding. Den enkelte deltaker ordner selv reise og overnatting.
Målgruppen for seminaret er de som underviser matematikk i grunnskolelærerutdanningene, men seminaret er åpent for alle interesserte.
Foreløpig program
8.00
Kaffe og morgenprat
9.30
Velkommen
Helen Bråten, seniorrådgiver i NOKUT
9.35
Hvordan skape god læring for studentene i matematikk på grunnskolelærerutdanningen?
Kort om status og hva vi vet om resultater fra nasjonale deleksamener
Magnus Haakens, rådgiver i NOKUT
10.05
Hvordan jobber institusjonene med å skape god læring i matematikk for studentene? Hvordan engasjere og motivere studentene? Hvordan få ned strykprosenten? Institusjonelle perspektiv
- Kristin Krogh Arnesen, førsteamanuensis i matematikkdidaktikk ved NTNU
- Morten Søyland, universitetslektor i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger
- Camilla Rodal, førstelektor matematikk ved OsloMet
11.00
Pause
11.20
Gruppediskusjon
ledet av Karl Johan Skeidsvoll, seniorrådgiver i NOKUT
- Hvordan engasjeres studenter i læringsaktiviteter?
- Gode eksempler fra undervisning og læring?
- Hva er utfordringene?
- Hva gjøres for å få ned strykprosenten?
12.40
E-bøker og figurmønsterapp for studenter som strever med nasjonal eksamen i matematikk?
Andreas Lorange, førstelektor ved NLA
13.00
Lunsj
14.00
Eksamenskvalitet: Hvordan lage gode eksamensoppgaver i algebraisk tenking for lærerstudenter?
- Kjennetegn på rettferdige oppgaver og gode sensorveiledninger
Øystein Guttersrud, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo / OsloMet - Hva er viktig fra eksamensgruppens perspektiv?
Camilla Rodal, førstelektor ved OsloMet og leder av eksamensgruppen GLU1–7
Tom Rune Kongelf, førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet og leder av eksamensgruppen GLU5–10
15.00
Pause
15.10
Innsikt og læring
- Per Sigurd Hundeland, førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, viser sammen med masterstudenter og deres arbeid hva vi kan lære om eksamen og algebraisk tenkning
- Studenten Rebekka Abildgaard har analysert oppgavetyper som er gitt på eksamen for GLU5–10 i et didaktisk og algebraisk rammeverk
15.50
Oppsummering og refleksjoner
Marianne Maugesten, merittert underviser og dosent i matematikkdidaktikk ved Høgskolen i Østfold
16.00
Seminarslutt