Hvordan skal NOKUT følge opp institusjonenes systematiske arbeid med å sikre og videreutvikle utdanningskvaliteten?
NOKUT har siden 2003 gjennomført tre runder med periodisk oppfølging av universiteter og høyskolers systematiske arbeid med å sikre og videreutvikle kvaliteten i utdanningene sine. I 2025 starter NOKUT opp den fjerde runden, og i løpet av de nærmeste åtte årene skal samtlige norske universiteter og høyskoler gjennom en ekstern kvalitetssikring av sitt systematiske kvalitetsarbeid.
Før igangsetting av den fjerde runden har NOKUT gjennomgått og videreutviklet metodikken. Den periodiske oppfølgingen skal fremdeles omfatte kontroll med gjeldende krav og at institusjonene har tilfredsstillende intern kvalitetssikring av sin utdanningsvirksomhet. Samtidig skal den i større grad stimulere til videreutvikling av institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid.
Dette vil vi få høre mer om når NOKUT inviterer til frokostmøte på Kulturhuset i Oslo onsdag 4. desember. Her vil metodikken for den periodiske oppfølgingen bli presentert, med et særlig fokus på dreiningen mot en mer utviklingsorientert oppfølging, hvilke grep NOKUT har tatt for å gjøre oppfølgingen mindre ressurskrevende for institusjonene og sammenhengen med de europeiske standardene og retningslinjene for kvalitetssikring i høyere utdanning (ESG).
Vil vi høre fra Mari Elken, forsker ved NIFU, Hege Brodahl, seksjonssjef for høyere utdanning i NOKUT, Bendik Meling Samuelsen, Prorektor for studier og programmer ved Handelshøyskolen BI, Ellen Marie Sæthre-McGuirk, Prorektor for utdanning ved VID vitenskapelige høgskole, Thea Beate Brevik, Viserektor for utdanning ved Høgskolen i Molde, og Kristin Vinje, NOKUT-direktør.
Dørene åpner kl. 8.30 med servering av kaffe og frokost, og programmet starter kl. 9.00. Arrangementet avsluttes kl. 10.30 og vil også bli strømmet.
Mer informasjon og et utfyllende program blir publisert snart.
- Se oversikt over tidsplan og gruppering av institusjonene i runde 4
- Nyhetssak: Mer målrettet og utviklingsorientert oppfølging av kvalitetsarbeidet ved høyskoler og universiteter