Hva er en skikkethetsvurdering, hvilke utdanninger skal ha det og hvilke rutiner skal fagskolen ha?
Å være skikket betyr å være faglig og personlig egnet til å fungere i en bestemt rolle eller et yrke. Skikkethet er ikke noe en person har eller ikke har, men noe hen kan utvikle over tid, for eksempel gjennom studiet. For å beskytte helse, sikkerhet og rettigheter til barn, pasienter, brukere og andre, er det egne regler om skikkethetsvurdering for fagskolestudenter. I denne teksten kan dere lese om hvilke utdanninger skikkethetsvurdering gjelder for. Dere kan også lese om hvilke rutiner fagskolen skal ha, hvordan dere skal gå fram for å avdekke og følge opp manglende skikkethet hos en student, og hvilken informasjon dere skal gi til studentene.
Oppdatert 21. januar 2021
-
I hvilke fagskoleutdanninger skal dere vurdere skikkethet?
Fagskolen skal gjennomføre en skikkethetsvurdering av studentene i alle utdanninger der studenten i utdanningen eller i yrket utdanningen leder til kan være en fare for liv, fysisk eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner.
Typiske eksempler på slike yrker er:
– yrker innen oppvekstsektoren
– helse- og omsorgsyrker
Det er ikke alltid opplagt hva som er en sårbar situasjon. En person i en sårbar gruppe, for eksempel pasienter, brukere, flyktninger og andre, vil som regel alltid være i en sårbar situasjon. Men en person kan være i en sårbar situasjon uten nødvendigvis å være i en sårbar gruppe. En sårbar situasjon kan for eksempel være der en person har ansvar eller omsorg for en annen. Det kan også være en sårbar situasjon der det oppstår et særskilt tillitsforhold.
Fagskolen skal ta stilling til om kravet til skikkethetsvurdering gjelder for de utdanningene dere tilbyr. Vi vil kontrollerer beslutningen deres i forbindelse med søknader om akkreditering.
For utdanninger som har krav om skikkethetsvurdering, skal vitnemålet vise dette. At studenten får vitnemål betyr at dere har vurdert at studenten er skikket.
-
Hva er en vurdering av skikkethet?
Når fagskolen vurderer skikkethet, vurderer dere om studentene har de faglige og personlige forutsetningene som trengs for å kunne studere og fungere i det yrket de utdanner seg til. I vurderingen ser dere etter og vurderer om studentene kan utgjøre en fare for barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner.
Dere skal vurdere skikketheten til alle studentene ved utdanninger som har skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurderingen skal skje gjennom hele utdanningen, fra oppstart til avsluttet utdanning. Dette kalles en løpende skikkethetsvurdering.
Når det er begrunnet tvil om en bestemt student er skikket for yrket, skal dere gå videre til å gjøre en særskilt vurdering av studentens skikkethet. Framgangsmåten og kriteriene for dette står det om senere i denne teksten.
Reglene om vurdering av fagskolestudentenes skikkethet står i fagskoleloven § 26 (lovdata.no) og fagskoleforskriften kapittel 5 (lovdata.no).
Medisinsk skikkethet, som også kan kreves i enkelte fagskoleutdanninger, er noe annet enn skikkethet etter reglene i fagskoleregelverket. Det er ikke en del av kravene til skikkethetsvurdering som vi beskriver her.
-
Hvordan kan fagskolen gjennomføre den løpende skikkethetsvurderingen?
Det er fagskolens ansvar å legge inn læringsaktiviteter i utdanningen som gjør at dere kan vurdere studentenes skikkethet på en tilfredsstillende måte. En praksisperiode vil ofte kunne være en læringsaktivitet hvor skikkethet kan vurderes. Simuleringer eller caseoppgaver er andre eksempler på læringsaktiviteter som kan være egnet til å få fram om studentene er skikket.
Undervisningspersonalet, annet personale, praksissteder og medstudenter kan melde tvil om en student er skikket for yrket. Det er derfor viktig at alle som har kontakt med studentene i utdanningen kjenner kriteriene som gjelder for å vurdere skikkethet, slik at de melder ifra om eventuelle bekymringer. Personer som gir en melding der det reises tvil om en student er skikket, er ikke selv part i saken. Skikkethetsansvarlig skal også vurdere anonyme meldinger. Studenten det reises tvil om skikketheten til, kan få innsyn i hvem som har gitt meldingen, men dette kan også unntas etter bestemmelsene i forvaltningsloven.
-
Hva er kriteriene for å vurdere om en student ikke er skikket?
Når det er begrunnet tvil om en bestemt student er skikket, skal dere gjøre en særskilt vurdering av studentens skikkethet. Det er bestemte kriterier som gjelder for den særskilte skikkethetsvurderingen.
Når ett av følgende kriterier er oppfylt, vil studenten være uskikket for yrket:
– Studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner.
– Studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med faglig veiledning.
– Studenten opptrer ikke i tråd med regelverk for helse, miljø og sikkerhet, prosedyrer og kvalitetssystemer, og dette kan utgjøre en fare for liv og helse.
– Studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen, eller overfor barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner.
Kriteriene angir at dere skal se på både kompetanse, holdninger, utsagn og annen atferd som for eksempel vold eller rusmisbruk for å vurdere om studenten er skikket. Listen er uttømmende. Det betyr at dere ikke kan endre kriteriene eller føye til andre kriterier.
Fagskolens ansvar for å vurdere studenten er i utgangspunktet avgrenset til studiesituasjonen og relaterte aktiviteter. Dere skal likevel følge opp alvorlige forhold utenom studiesituasjonen som fagskolen blir gjort kjent med, og som dere vurderer indikerer en alvorlig fare for at studenten er uskikket for yrket. Politiattest kan delvis avdekke fare som er observert i andre situasjoner, se NOKUTs egen tekst om kravet til politiattest.
-
Hva skal fagskolene ha på plass hvis dere skal vurdere skikkethet?
Når en utdanning skal ha skikkethetsvurdering, skal dere ha på plass en del formelle ordninger og dokumenter:
– Styret skal fastsette hvilke utdanninger som skal ha skikkethetsvurdering i fagskolens egen forskrift.
– Styret skal oppnevne én eller flere av de ansatte på fagskolen som skikkethetsansvarlig, eventuelt også stedfortreder.
– Styret skal oppnevne en skikkethetsnemnd som skal behandle saker der studenter anses som ikke skikket. Det er mulig å samarbeide med andre fagskoler om skikkethetsnemnd.
Fagskolen skal informere personalet og aktuelle praksissteder om hvordan de skal vurdere skikkethet og melde tvil om en student er skikket. Informasjon om dette bør også inn i avtalen med praksissteder. Når sikkerhetsansvarlig har bestemt at en student skal få oppfølging og veiledning, skal fagskolen sørge for at dette blir gjort.
-
Hva er ansvaret til skikkethetsansvarlig?
Den eller de som har rollen som skikkethetsansvarlig, har ansvar for den særskilte skikkethetsvurderingen av studenter. Den skikkethetsansvarlige skal ta imot meldinger fra de som er i tvil om en student er skikket for yrket. Hen skal vurdere meldingene og behandle dem videre. Den skikkethetsansvarlige skal også gi studenten skriftlig beskjed om at det er tvil om studenten er skikket.
I den videre prosessen skal skikkethetsansvarlig:
– innkalle og gjennomføre vurderingssamtale med studenten
– gi studenten tilbud om utvidet oppfølging og veiledning, med mindre dette åpenbart ikke vil kunne bidra til at studenten endrer seg
– lage et skriftlig referat fra samtalen om saksforholdet og eventuelle videre planer for oppfølging og veiledning
– ta stilling til om eventuelle praksisperioder skal utsettes
– vurdere om eventuell oppfølging og veiledning har ført til den nødvendige endringen og utviklingen hos studenten
Dersom studenten ikke har endret seg etter veiledning, eller dersom veiledning åpenbart ikke vil kunne bidra til den nødvendige endringen, skal skikkethetsansvarlig fremme sak for sikkerhetsnemnda. All skriftlig dokumentasjon i saken skal følge med når den fremmes for skikkethetsnemnda.
Disse oppgavene kan fagskolen helt eller delvis gi til skikkethetsansvarlig:
– lage saksframstilling til skikkethetsnemnda
– gjennomføre nødvendig veiledning og oppfølging av en student
– informere studenter, ansatte og praksissteder om regler og prosedyrer for skikkethetsvurdering
– svare på spørsmål om skikkethetsvurdering fra ansatte og praksissteder
Fagskolen må tydelig formidle til skikkethetsansvarlig om disse oppgavene gis til skikkethetsansavarlig. Hvis de ikke gis til skikkethetsansvarlig, må det være tydelig hvem som har ansvaret for å utføre dem.
-
Hva gjør skikkethetsnemnda?
Skikkethetsnemnda får sakene fra skikkethetsansvarlig. De lager en innstilling med en vurdering av om studenten er skikket eller ikke. Innstillingen går videre til styret eller fagskolens klagenemnd, som fatter vedtak i saken på bakgrunn av innstillingen. Dere kan lese mer om skikkethetsnemnda og nemndas oppgaver i NOKUTs tekst om skikkethetsnemnda.
-
Hva er konsekvensen når styret eller lokal klagenemnd vedtar at studenten ikke er skikket?
Når styret eller den lokale klagenemnda fatter vedtak om at en student er uskikket, får det følgende konsekvenser:
– Studenten som er uskikket, får ikke vitnemål fra utdanningen.
– Vedtaksorganet kan i tillegg fatte et eget vedtak om utestenging fra utdanningen og fastsette hvor mange år studenten er utestengt. Studenten skal få tydelig informasjon om at utestengingen også gjelder for andre fagskoler med lignende utdanning.
– Dersom studenten er utestengt i mindre enn fem år, kan vedtaksorganet fastsette vilkårene for å kunne starte på utdanningen igjen. Studenten må eventuelt søke på nytt etter at utestengingsperioden er utløpt.
– Vedtaket om uskikkethet og eventuelt vedtaket om utestenging er enkeltvedtak etter forvaltningsloven, og studenten har klagerett til den nasjonale klagenemnda for fagskoleutdanning.
-
Hvordan skal fagskolen ivareta studenten og studentens rettigheter i prosessen?
Å bli vurdert som uskikket for et yrke er en alvorlig situasjon for en student, med potensielt stor betydning for personens framtid. Det skal være en høy terskel for et så inngripende tiltak. Det er derfor viktig å følge opp studenten ved både å ivareta studenten personlig og sikre at studentens rettigheter blir ivaretatt gjennom prosessen. Fagskoleforskriften §§ 34–36 (lovdata.no) og forvaltningsloven (lovdata.no) gir føringer for dette..
Fagskolen skal:
– melde fra til studenten med en gang dere får meldinger som dere vurderer er troverdige om at det er tvil om studenten er skikket for yrket
– ha en vurderingssamtale for å klargjøre fakta og gi studenten anledning til å forklare seg, samtidig som videre saksgang blir forklart for studenten
– dersom det fortsatt er begrunnet tvil, gi studenten mulighet til å rette på forholdet ved å gi god veiledning og følge studenten opp i en avgrenset tidsperiode
– gi studenten mulighet til å uttale seg muntlig eller skriftlig til skikkethetsnemnda dersom saken går videre
– sørge for at all dokumentasjon i saken er skriftlig og at studenten får innsyn i dette i samsvar med forvaltningsloven
– sørge for at vedtak er begrunnet, og informere tydelig om klageretten
– gi veiledning underveis i samsvar med kravene i forvaltningsloven, også dersom studenten vil klage på vedtaket
– ivareta og informere om rettighetene som går fram av forvaltningsloven, slik som retten til å la saken bli ivaretatt av en stedfortreder
– ivareta studentens helse, sikkerhet og velferd ved å legge til rette for at studenten har et godt og inkluderende psykisk arbeids-/læringsmiljø gjennom prosessen
-
Hvor mye informasjon trenger studentene om skikkethetsvurdering?
Det er viktig at studentene blir godt informert om at alle studentene vil bli skikkethetsvurdert i en utdanning, og hva dette innebærer. Det betyr at
– fagskolens forskrift skal inneholde informasjon om hvilke utdanninger det gjennomføres skikkethetsvurdering i
– studieplanen bør informere om dette
– fagskolen skal sikre at studentene blir informert om skikkethetsvurdering ved studiestart, gjerne i opptaksbrevet
– skolen eller eventuelt praksisstedet bør gå gjennom kriteriene sammen med studentene før en eventuell praksisperiode, fordi manglende skikkethet for et yrke gjerne vil vise seg i praksis
-
Hvilke rettskilder gir mer informasjon om skikkethetsvurdering?
Dere kan lese mer om reglene om skikkethetsvurdering i disse rettskildene:
- fagskoleloven § 26 (lovdata.no)
- fagskoleforskriften kapittel 5 (lovdata.no)
- informasjon om fagskoleforskriften fra Kunnskapsdepartementet (pdf)
Andre nyttige lenker