NOKUTs søknadsportal – fagskole
Alle søknader om akkreditering av studietilbud og meldinger om endringer i en fagskoleutdanning skal leveres via søknadsportalen.
Innloggingen bruker ID-porten (MinID/BankID o.a.). Dette sikrer trygg innlogging og integrering mot andre offentlige registre.
-
Tilgang til å opprette og redigere søknad
Portalen er knyttet opp mot Enhetsregisteret og bruker Altinns innloggingsløsning Ansattporten. For å få tilgang til portalen må daglig leder, adm. direktør eller styrets leder gi spesifikk tilgang. Dette gjøres gjennom Altinn. Se veiledning:
Vi anbefaler at dere tidlig kontrollerer at de riktige personene er registrert som daglig leder, adm. direktør og/eller styrets leder i Enhetsregisteret, og at denne eller de blir informert om at det må settes av tid til å eventuelt delegere tilganger. Kontroller samtidig at annen informasjon i registeret er korrekt, da søknadsskjemaet vil hente tilgjengelig informasjon fra Enhetsregisteret.
-
Kobling til Enhetsregisteret
Det er kun organisasjoner med organisasjonsnummer registrert i Enhetsregisteret som kan søke om akkreditering. Grunnlagsdata om organisasjonen hentes fra og kan kun oppdateres der. Informasjonen vises i organisasjonsprofilen i portalen.
-
Særlig for fagskoler registrert som underenheter i Enhetsregisteret
Mange fylkeskommunale fagskoler er registrert som underenheter av opplæringsavdelingen i fylket. Også andre fagskoler kan være organisert som underenheter. I disse tilfellene vil det ikke være registrert en daglig leder på organisasjonsnummeret til underenheten, og fagskolen må sørge for at daglig leder, administrerende direktør eller styrets leder for overordnet enhet først gir tilgang til å redigere på vegne av underenheten gjennom Altinn.
Dersom organisasjonen har flere organisasjonsnummer i Enhetsregisteret for ulike virksomheter, pass på at dere registrerer riktig organisasjon. Dette gjelder for eksempel fylkeskommunene, som må sikre at organisasjonsnummeret tilknyttet fagskolens styre blir registrert. Private institusjoner med flere organisasjoner må også sikre at profil og søknad er knyttet til riktig organisasjon.
-
Profilside i søknadssportalen
Organisasjonen har en profilside i portalen hvor statisk informasjon om organisasjonen skal legges inn. Denne informasjonen gjelder for alle søknadene i en søknadsrunde, lagres til neste søknadsrunde og vedlikeholdes av organisasjonen.
-
Utfylling av søknad
– Flere kan jobbe i skjemaet samtidig, og det vil være automatisk lagring med tidsstempel om når og hvem som sist redigerte et felt. Vær imidlertid oppmerksom på at dersom to personer redigerer samme felt samtidig, vil den ene få en feilmelding og ikke få lov til å redigere. Under "Kontroller skjema" vil eventuelle mangler vises. Når dere er ferdig med en søknad, gå til "Se over skjema" hvor en oversikt over all informasjon som er fylt ut vises. Nederst på siden velger dere "Fullfør søknad". Søknaden vil da bli sendt til NOKUT. Det er ikke mulig å redigere en søknad etter at dere har sendt den inn.
– Husk å trykke på "Fullfør søknad" før søknadsfristen går ut. Hvis dere ikke trykker på "Fullfør søknad", blir ikke søknaden sendt til oss. Dere kan da søke til neste søknadsfrist.
– Husk å fylle ut all den nødvendige informasjonen. Hvis ikke søknaden er komplett, vil søknaden sannsynligvis bli avvist. Dere kan da søke på nytt til neste søknadsfrist.
‒ Tekstboksene i skjemaene kan inneholde enkel formatering. Bilder, tabeller og lignende må eventuelt lastes opp der hvor det er mulig.
Endringsmeldinger
-
Vanlige spørsmål
På siden Vanlige spørsmål – søknadsportal finner dere svar på de vanligste spørsmålene vi får om portalen.