NOKUT-podden
– En podcast om høyere utdanning som skal bidra til samtalen om god praksis i høyere utdanning –
Nyeste
#70 Den om KI-verktøy for undervisere
Hvordan kan verktøy som NotebookLM, Gamma.app og ChatGPT hjelpe deg som underviser?
I denne episoden får vi en innføring i disse verktøyene av førstelektor Magnus Nohr fra Høgskolen i Østfold.
Magnus er brennende opptatt av kunstig intelligens, og ser heller muligheter enn problemer med den nye teknologien.
Han deler sine beste tips til hvordan undervisere og andre kan utnytte dagens KI-tjenester i sitt arbeid på en trygg og fornuftig måte.
Ressurser:
- YouTube-kontoen til Magnus, med informasjonsvideoer og podcasten "Pedagogisk Intelligens"
- Norsk Facebook-gruppe om KI i undervisning
- Veileder om KI fra Digdir
2024
-
#69 Den om trygge læringsmiljø
Hvordan skaper man de trygge rammene for god læring? I denne episoden av NOKUT-podden har vi besøk av professor og visedekan for utdanning Knut Mørken fra Universitetet i Oslo.
I februar fikk han NOKUTs ærespris for sitt arbeid med å skape trygge rammer for sine studenter og for å være en drivkraft for utvikling av undervisning og utdanningskvalitet ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Han står også bak introduksjonsprogrammet for nye studenter ved fakultetet og deler sine beste erfaringer med å skape trygge rammer tidlig i studieløpet.
-
#68 Den om mikropraksis for nettstudenter
Er det mulig å tilrettelegge for praksis i nettbaserte utdanninger? Når studentene er spredt over hele landet, er det iallfall vanskeligere å organisere praksisen.
Oslo Nye Høyskole har lett etter løsninger og testet såkalt mikropraksis for nettstudenter i ernæring. Her får nettstudentene en kortvarig praksis på 3–4 dager i nærheten av der de bor. I denne episoden snakker vi med tre gjester fra Oslo Nye Høyskole som deler sine erfaringer med å gi nettstudenter verdifull erfaring fra arbeidslivet!
-
#67 Den om inkluderende undervisning
Hva er inkluderende undervisning, og hvordan kan undervisere legge til rette for god læring når studentgruppa er mangfoldig og studentene har ulike behov? Vi får høre om studiestart, undervisning og vurdering fra Kjetil Knarlag og Ellinor Jeanette Olaussen fra Avdeling for universell utforming og læringsmiljø i HK-dir, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Her får vi gode råd om grep den enkelte underviser kan ta for å gjøre undervisningen og vurderingen mer inkluderende.
Episoden byr på tre gladnyheter: Slike grep er bra for hele studentgruppa, det er mye bedre å gjøre litt enn å gjøre ingenting, og det finnes tilretteleggingskontakter som kan hjelpe deg i arbeidet!
Ressurser:
- Universell utforming av pedagogisk læringsmiljø
- Veiledning og hjelp i læringsmiljøarbeidet
- Oversikt over tilretteleggingskontakter på hkdir.no
-
#66 Spesial: Den om Kaja Ingdal Hovdenak
Hvordan er det å bli Norges mektigste student? Og hva synes hun egentlig om digital undervisning?
I denne episoden av NOKUT-podden blir vi bedre kjent med den nye NSO-lederen Kaja Ingdal Hovdenak. 24-åringen kommer til oss for å dele sine tanker og kampsaker for det neste året.
Dette er semesterets siste episode, og vi ønsker alle en riktig god sommer!
Har du innspill eller forslag til episoder, ta kontakt med redaksjonen: kristian.bergh@nokut.no
-
#65 Den om mestringslæring
I ett og samme emne har studentene gjerne ulike forkunnskaper, og de lærer i ulikt tempo. I denne episoden får vi høre om et emnedesign som tar høyde for slike variasjoner.
Gabrielle Hansen og Guttorm Sindre (NTNU) har implementert mestringslæring i et førsteårsemne i programmering for lektorstudenter i realfag.
Her jobber studentene seg oppover en mestringsstige, og automatiserte tester viser om de er klare for å gå videre til neste trinn. På den måten får studentene tatt ansvar for sin egen progresjon og planlagt sin egen læring.
Vi får høre både om undervisernes egne erfaringer og om funn fra forskningsprosjektet som fulgte emnet.
Lenker:
-
#64 Den om podcast som vurderingsform
Finnes det en vurderingsform som gjør at studentene må kunne fagstoffet, men også formidle det på en muntlig måte?
Gjett om!I denne episoden får vi høre hvordan podcast kan brukes til å vurdere studentene!
Gjester er professor Daniel Schofield fra Institutt for pedagogikk og livslang læring (NTNU) og Magnus Bergland-Landheim fra Blink læringshub (NTNU). De deler sine erfaringer med bruk av podcast til vurdering, og gir som alltid gode tips til deg som vil teste ut dette.
Lese (og lytte)-tips fra gjestene:
-
#63 Den om å lære å lære
Ferske studenter tar med seg gamle studievaner fra skolen, og noen av disse vanene virker ikke like bra i høyere utdanning.
I denne episoden møter vi en ansatt og to studenter fra UiT – Norges arktiske universitet. De forteller oss om et emne der førsteårsstudentene øver på nye læringsstrategier og etter hvert blir overbevist om at disse strategiene faktisk gir bedre resultater. Gjestene i episoden er universitetslektor Oda Bjørnsdatter, fysioterapistudent Lasse Martinsen og medisinstudent Ola Vikheim.
Nyttig lenke:
McDaniel, M. A., & Einstein, G. O. (2020). Training learning strategies to promote self-regulation and transfer: The knowledge, belief, commitment, and planning framework. Perspectives on Psychological Science, 15(6), 1363–1381. -
#62 Bonusepisode: Den om å bli bedre på digital formidling
Hvordan kan du og jeg bli bedre på digital formidling? I denne bonusepisoden fortsetter vi praten med Tove Kristiansen og Petter S. Henriksen fra Høyskolen Kristiania, og får gode tips og råd for å bli bedre på digital formidling.
-
#61 Den om å lage video som treffer
Hvordan lager du læringsvideoer som gir studentene best læringsutbytte? Og hvordan kan du som foreleser bli bedre foran kamera?
I denne episoden har vi besøk av Tove Kristiansen og Petter Skafle Henriksen fra Høyskolen Kristiania, som forteller hvordan de jobber med å videreutvikle bruken av video ved høyskolen og hjelpe undervisere til å velge et videoformat som gir pedagogisk verdi.
Ressurser:
-
#60 Den om studenter som partnere – før og nå
Hva er studentpartnerskap, og hva kan det bety for utdanningskvalitet og kvalitetskultur? Sammen med Oddfrid Førland (koordinator) og Ruben Schelbred Thormodsæter (stipendiat og tidligere studentpartner) tar vi et tilbakeblikk på hvordan bioCEEDs tilnærming til studentpartnerskap har utviklet seg de siste årene.
Vi får høre om prosjekter studentpartnerne har jobbet med, om partnerskapets ringvirkninger og om viktigheten av å gi studentene frihet til å være kreative og uttelling for arbeidet de legger ned.
Ressurser:
2023
-
#59 Den om studenter og ansatte som utvikler studier SAMMEN
I prosjektet "SAMMEN om læring" ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO deltar masterstudentene aktivt i utprøving og videreutvikling av nye lærings- og vurderingsformer. Målet med prosjektet er å aktivere og engasjere studentene i egen læring ved å la dem medvirke i undervisning, veiledning, vurdering og programutvikling.
I denne episoden snakker vi med institutt- og prosjektleder Kjetil Rødje og masterstudent og vitenskapelig assistent Axel Sit om hva som skjer når studenter og vitenskapelig ansatte samarbeider om læring.
-
#58 Den om video som læringsressurs i matematikk
I matematikkundervisningen er det gjerne noen studenter som knekker koden raskt, mens andre strever med ulike deler av fagstoffet. Hvordan kan underviseren støtte alle disse studentene samtidig? I denne episoden hører vi fra Andreas Lorange (NLA Høyskolen), som har laget videoer av løsningsforslag for å gi hver student opplevelsen av å ha sin helt egen matteunderviser. Vi får også høre fra lærerstudent Sarah Helland, som bruker videoene til å forberede seg til nasjonal deleksamen i matematikk om noen små uker.
Kontakt: andreas.lorange@nla.no
Lenker:
- Informasjonsvideo om eBøkene
- Oppgavesett nasjonal deleksamen MA103 1-7
- Oppgavesett nasjonal deleksamen MA103 5-10
- Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk
- Informasjon om seminar om nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningene
-
#57 Den om aktiv læring på laben
Hvordan kan man skape mer rom for aktiv læring på laben? I denne episoden snakker vi med Aase Merethe Raddum og Mirey Alfarah (Universitetet i Bergen), som har tatt små grep med stor effekt på et emne for farmasistudenter.
Vi får høre om et spennende, forskningsbasert undervisningsopplegg der studentenes frykt for å stryke har blitt erstattet av engasjert problemløsning og refleksjon.
Lenker:
-
#56 Den om blogging som læringsverktøy
Hvordan kan blogging fremme profesjonsidentitet og fungere som en ice breaker for sykepleierstudenter?
I denne episoden skal vi til Sandnessjøen, og VID vitenskapelige høgskole. Ved deres desentraliserte deltidsstudium i sykepleie bruker de blogging som læringsverktøy, slik at studentene lærer både formidling og kommunikasjon, krydret med sykepleiens historie.
Gjestene våre er høyskolelektor Eirin Gudevold fra Seksjon for læringsstøtte og digital utvikling, førsteamanuensis Jorunn Hov fra Institutt for sykepleie og sykepleierstudent Linda Olsen.
Lenker:
-
#55 Den om å bygge en trygg læringskultur gjennom analogt spill
Nå er det studiestart, og tusenvis av spente førsteårsstudenter skal bli kjent med undervisere, medstudenter og faget sitt. I denne episoden av NOKUT-podden møter vi Carina Johansson Nyvoll og Silje Husebø Fløysand fra Høyskolen Kristiania, og de forteller om hvordan de bruker et analogt spill for å hjelpe nye bachelorstudenter med å bygge en trygg læringskultur. Spillet er en fast læringsaktivitet gjennom emnet og gir studentene en mer leken arena for faglige diskusjoner, aktiviteter og ekskursjoner.
-
#54 Den om pedagogiske escaperoom
Hva er et pedagogisk escape room, og hvordan slipper studentene ut derfra?
I denne episoden av NOKUT-podden får vi høre om hvordan NTNU bruker denne læringsaktiviteten for å fremme teamarbeid, tverrprofesjonell læring og faglig engasjement blant studentene på Master i spesialsykepleie.
Kjersti Natvig Antonsen og Marit Stuedahl deler erfaringer fra utviklingen og gjennomføringen av opplegget, som har blitt til i prosjektet På tvers av fjord og fjell (finansiert av HK-dir).
Lenker:
-
#53 Den om internpraksis
I flere tiår har journalistikkstudentene ved Høgskulen i Volda drevet en TV-kanal, en radiokanal og en avis gjennom en egen internpraksisordning. Målet er å gi studentene redaksjonell erfaring i trygge rammer før de skal ut i eksternpraksis. Våre gjester er førstelektor og TV-lærer Steinar Høydal og journalistikkstudent Lova Vassli Hilanmo, og de tar oss med på innsiden av internpraksisen.
-
#52 Den om hukommelse, repetisjon og flash cards
Hva er forskjellen på pugging og repetisjon? Og hvordan kan studenter best bruke repetisjon for å klare å huske det viktigste fra et emne, både når de skal ha eksamen og når det trengs senere i studiene eller i arbeid? I denne episoden forteller Magnus Ingebrigtsen (UiT) om et forskningsprosjekt der undervisere la inn spørsmål og svar for sykepleierstudenter i en flash card-app, som studentene brukte som en del av sine egenstudier. Strykprosenten gikk kraftig ned og andelen A-karakterer mer enn doblet seg. Her forklarer Magnus hvorfor flash cards er så effektivt, og hvordan undervisere kan bruke appen.
Lenker til ressurser for flash cards / Anki-kort og annen relatert informasjon finner du på Soundcloud.
-
#51 Den om tilbakemeldinger som dialog
Hvordan kan vi legge til rette for at studenter skal lære av vurdering og av det de var usikre på, misforstod eller gjorde feil? I denne episoden har vi med oss Gabrielle Hansen og Guri Sivertsen Korpås, som deler kunnskap og erfaringer fra en liten vurderingsrevolusjon ved NTNU. Vi får høre om studenter som reflekterer over egen læring, og som får verktøy til å finne ut hvor de gikk feil, og hvordan de skal komme seg videre. Og vi får høre om undervisere som slipper å bruke masse tid på retting av prøver, og i stedet kan reflektere over egen undervisning og studentenes læring.
I episoden tipser Gabrielle interesserte lyttere om å lese David Carless, og da kan dere for eksempel se på den redigerte samlingen Scaling up Assessment for Learning in Higher Education fra 2013.
-
#50 Den om utfordringsbasert læring
I den europeiske universitetsalliansen ECIU kan studenter og ansatte delta i internasjonale, tverrfaglige teams der de løser utfordringer for lokalt arbeids- og samfunnsliv.
I denne episoden møter vi professor Tatiana Iakovleva og masterstudent Mathias Kvia fra Universitetet i Stavanger, som deler sine erfaringer fra utfordringsbasert læring.
Vi får høre om en ECIU-utfordring for et grønnere universitet, og om hvordan man kan integrere denne læringsmetoden i andre emner.
Les mer:
2022
-
#49 Den om å hjelpe nye studenter til å lykkes
Hvordan kan man hjelpe nye studenter inn i et sosialt og faglig fellesskap, slik at de kan lære av hverandre og lykkes med studiene? I denne episoden møter vi Hanne Viken og Maria Løchen-Westerlund, som deler sine erfaringer fra USNs Onboarding Learning Alliance (OLA). OLA-grupper settes opp for krevende emner der studentene trenger ekstra støtte, og hver gruppe ledes av en mer erfaren student i rollen som læringsfasilitator. Hanne og Marie forteller om hvordan USN hentet inspirasjon og råd fra det europeiske SI PASS-senteret ved Lunds Universitet, om hvordan læringsfasilitatorene jobber, og om hvordan OLA har blitt tatt imot (hint: med trampeklapp!).
Relatert innhold:
-
#48 Den om talkshow-inspirert undervisning
Hvordan kan teori oversettes til praksis gjennom talkshow-inspirert undervisning? Vi tar praten med førsteamanuensis Lene Pettersen og masterstudent Elise Kubberød fra Kristiania. De forteller hvordan prosjektet startet som undervisning fra sofaen hjemme i stua under pandemien, og har fortsatt på campus som et studentdrevet læringskonsept, med anerkjente gjester og studentene som programledere. Som vanlig får vi tips og triks til de som ønsker å teste ut en annerledes form for undervisning.
Relatert innhold:
-
#47 Den om helhet og sammenheng i tverrfaglig utdanning
Hvordan kan man få til god helhet og sammenheng i tverrfaglige utdanninger? I denne episoden snakker vi om lærdommer fra NOKUTs evaluering av Lektorutdanning for trinn 8–13. Vi har med oss Inga Staal Jenset (UiO), som har ledet den sakkyndige komiteen, og Cecilie Thorbjørnsen Mork (UiA), som har opplevd evalueringen fra deltakersida. Vi får høre om viktigheten av gode strukturer og om hvordan man kan utvikle en felles utdanningskultur.
Relatert innhold:
-
#46 Den om videorefleksjon for læring
Hvordan kan man få studenter til å lese pensum og reflektere over det de har lest? I denne episoden møter vi Tonje Stenseth fra Institutt for pedagogikk ved USN. Vi får høre om Tonjes erfaringer med videorefleksjon for læring, der hun ber studentene sende henne en kort video der de reflekterer over det de har lest. Vi får også høre om hvordan studentene opplever det. Charlotte Beal var en av Tonjes masterstudenter og forsker nå selv på læring og teknologi som stipendiat ved USN. Sammen har de mange gode råd for de som vil prøve dette ut.
Lenker:
Video assignments as resources for reading and instruction in teacher education
Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring?
-
#45 Den om å lage gruppeavtaler
Hvordan kan man skape forutsigbarhet når ferske studenter går sammen om en gruppeoppgave?
Marte Sørtveit Mørkve og Iselin Grav Aakre ved institutt for materialteknologi på NTNU har i flere år hatt et prosjekt der studentene inngår en skriftlig avtale med hverandre før de går løs på gruppeoppgavene. Det har gitt færre konflikter i gruppene, tydeligere fokus på faglig dialog med veileder og ryddige forventningsavklaringer blant studentene underveis.
I denne episoden deler Marte og Iselin sine erfaringer med gruppeavtaler med oss, og gir nyttige tips til de som vil teste dette ut allerede dette semesteret. Les mer om prosjektet.
-
#44 Den om å forske på egen undervisning
Hva er fordelene med å forske på egen undervisning, og hva er gode råd for å komme i gang? Vi har tatt en prat med Per Lauvås ved Høyskolen Kristiania som formidler gleden ved å forske på egen undervisningspraksis.
-
#43 Den om skriveveiledning av masterstudenter
Vi åpner døra på gløtt til veiledningsrommet og finner ut hvordan veiledere støtter studenter i skrivingen av masteroppgaven.
Turi Marte Brandt Ånerud er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU, og i denne episoden deler hun funn fra forskningen sin.
Vi får høre hvordan veiledere driver med kulturformidling, om hvordan de trygger masterstudenter i skriveprosessen, og viktigheten av å få i gang samtalene om masterveiledning.
-
#42 Den om å ta studentenes forforståelse på alvor
Hvordan kan undervisere dra nytte av studentenes kunnskap, erfaringer og forståelse for å skape best mulig læring? I denne episoden møter vi David Jordhus-Lier og Magne Paalgard Flemmen fra institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved Universitetet i Oslo, som forteller om hvordan de bruker studentens forforståelse når de underviser.
Begge bruker omvendt klasserom for å legge til rette for aktiv læring for studentene. De mener det kan være fruktbart å ta utgangspunkt i studentenes levde liv når de skal introdusere nytt lærestoff og komplekse begreper eller teorier, fordi studentene både får et mer aktivt forhold til lærestoffet, men også fordi undervisningsformen legger til rette for refleksjoner rundt egen og andres forforståelse.
-
#41 Den om spill som læringsmetode
Spill som læringsverktøy er godt kjent i grunnskolen, og har nå også fått sitt inntog i høyere utdanning og NOKUT-podden! Vi møter Runa Rørtveit og student Elise Tjørnsletten fra Veterinærhøgskolen ved NMBU som forteller om hvordan de har tatt i bruk spill for å øve på å være i klinikken. Gøy i seg selv, men ikke minst et nyttig supplement til praksisopplæring, og et godt verktøy for undervisningen.
Lenker:
https://khrono.no/har-utviklet-klinikkspill-for-veterinaerene-kan-ikke-erstatte-praksis/627400
https://www.nmbu.no/fakultet/vet/aktuelt/node/44332
https://www.veterinary-eclinic.com/ -
#40 Den om innovasjonspedagogikk
Hvordan kan studenter lære å bli mer selvstendige og innovative?
I denne episoden møter vi Lars Nyre (Universitetet i Bergen) og Rebecca Nedregotten Strand (Høgskulen i Volda) fra TekLab som forteller om hvordan de bruker innovasjonspedagogikk i undervisning og forskning.
Vi får høre om hvordan mediestudentene deres forbereder seg til arbeidslivet ved å ta ansvar for teknologiske innovasjonsprosjekter med eksterne samarbeidspartnere. Dette er en tilnærming til aktiv læring der studenter får kjenne på usikkerhet og risiko, mens underviseren ikke er ekspert, men støttespiller.Nettverket TekLab har fått støtte fra HK-dir til å utvikle tiltak for økt arbeidslivsrelevans i utdanning, og på nettsiden deres finner du mer informasjon om innovasjonspedagogikk og de ulike prosjektene de jobber med.
Rebecca og Lars anbefaler også boka Darsø, L. (2019) [2011] Innovationspædagogik. Kunsten at fremelske innovationskompetence. 2nd Edition. København: Samfundslitteratur.
Lenker:
TeklabUiB; teklab.uib.no/
2021
-
#39 Den om å motivere studenter som er redde for å feile
Hvordan kan undervisere motivere studenter til å jobbe med et emne de tror vil være altfor vanskelig? Åsmund Hermansen underviser i forskningsmetode og statistisk analyse ved OsloMet, og i denne episoden forteller han om hvordan de legger til rette for at studentene skal få bukt med matteskrekken. Vi får høre om trygge rammer, omvendt undervisning og mestring gjennom øvelse.
-
#38 Den om tverrfaglig praksis
Hvordan kan profesjonsutdanninger forberede studentene på en arbeidshverdag der de må samarbeide med kollegaer fra andre fagfelt enn sitt eget? Vi møter førsteamanuensis Ane Johannesen (UiB) og førstelektor Sissel Johansson Brenna (HVL) fra Senter for tverrprofesjonell samarbeidslæring. De forteller om et praksisopplegg på 20 timer der studenter får erfare hvilken kompetanse andre profesjonsutøvere kan bidra med, og får ny innsikt i egen kompetanse.
Relevante lenker:
www.uib.no/tveps -
#37 Den om internasjonalisering hjemmefra
Hvordan kan studenter delta i utveksling ute i verden, uten å forlate hjemlandet?
Og hvordan kan bruk av teknologi gi nye måter å få til internasjonalisering på? Hvilke pedagogiske gevinster ligger i digital utveksling?
Gjestene våre er professor Peter Maassen fra IPED ved UiO og student Dennis Martinsen.
De forteller om hvordan Iowaprosjekt har gjort det mulig for studentene å være på utveksling i USA uten å forlate Norge. Prosjektet deres skal ikke erstatte den tradisjonelle utvekslingen for studenter, men fungerer heller som et supplement som både gir studentene internasjonal erfaring og muligheten til god oppfølging fra underviseren.
Les mer om prosjektet: UiO – Institutt for pedagogikk: Internasjonalisering i pandemiens tid
Prosjektet er støttet med midler fra HK-dir.
-
#36 Den om samarbeid for læring
Hvordan kan studenter forberedes på en arbeidshverdag preget av tverrfaglig samarbeid? Og hvordan kan man skape et godt læringsmiljø gjennom dialogbasert undervisning?
Professor Johan Tønnesson og student Ottilia Kaufmann fra studieprogrammet Klart språk ved UiO er gjester i denne episoden, som forsøker å gi svar på disse spørsmålene.
Professor Tønnesson vant Utdanningsprisen 2021 for sitt arbeid med studieprogrammet, som er et tverrfaglig samarbeid mellom Det humanistiske fakultet og Det juridiske fakultet.
Her får vi høre om underviserens og studentens erfaringer med dialogbasert undervisning og gruppearbeid med case fra eksterne aktører.
-
#35 Den om digital teambasert læring
Hvordan kan sykepleierstudenter aktiviseres gjennom digital teambasert læring? I denne episoden av NOKUT-podden får du høre hvordan teambasert læring gjennomføres i emnet anatomi, fysiologi og biokjemi ved Nord Universitet, og vi har med oss førsteamanuensis Lars Berton Elnan Garnvik og sykepleierstudent Christoffer Elias Voldseth. De forteller hvordan suksessfaktorer som faste grupper, lagnavn, TBL-mesterskap og refleksjon over egen læring har ført til godt oppmøte, godt læringsutbytte og gode resultater på blant annet nasjonal deleksamen.
Les mer:
-
#34 Den om brukermedvirkning i undervisningen
Hvordan kan studenter i helse- og sosialfag øve på noe så opplagt og så vanskelig som brukermedvirkning? På Universitetet i Oslo får medisinstudentene innsikt i brukermedvirkning gjennom en læringsvideo med et simulert ansvarsgruppemøte, der en bruker og hans pårørende møter medisinsk personell og en saksbehandler fra NAV. Sammen med representanter for brukere og pårørende reflekterer underviseren og studentene over problemstillinger fra møtet, og studentene utarbeider så en individuell plan. I denne episoden av NOKUT-podden har vi med oss prosjektleder Tommy Sjåfjell (fylkesleder i A-larm) og førstemanuensis Anne Helene Kveim Lie (UiO), som forteller om prosjektet Bruker i sentrum og undervisningspakken de gjerne deler med andre undervisere.
Les mer om:
-
#33 Den om podcast som ekstra læringsressurs
Podcaster er i vinden, og har også gjort sitt inntog i undervisningen.
Universitetet i Stavanger har satset på podcastformatet, og i denne podden om podder snakker vi med redaksjonsmedlemmer fra podcastene "Akademisk skriving" (universitetsbibliotekar Ingeborg Marie Jensen) og "Du og jeg og vi to" – en podcast for folk som jobber profesjonelt med folk (tverrfaglig veileder Gunn Brigitte Danielsen).
Lytt for å høre deres refleksjoner om podcastens fordeler som læringsressurs.
Ressurser:
-
#32 Den om pedagogiske gevinster fra sjokkdigitaliseringen
NOKUT-podden. En podcast om høyere utdanning · Den om pedagogiske gevinster fra sjokkdigitaliseringen
Hvilke pedagogiske gevinster tar vi med oss fra ett år med digital undervisning under koronapandemien, og hvordan kan nye og gamle verktøy samspille og bidra til ytterligere videreutvikling av undervisning i høyere utdanning? I denne episoden snakker vi med Magnus Hontvedt, førsteamanuensis ved USN og UiO, og Annelise Ly, førsteamanuensis ved NHH. De deler sine erfaringer fra året som har gått, og reflekterer over hvilke pedagogiske grep som har vært så vellykket at de blir med videre, når vi en gang går tilbake til en normalsituasjon med mulighet for fysisk undervisning.
Ressurser:
https://khrono.no/slik-lager-hun-et-godt-studiemiljo-via-zoom/548152
https://www.ludo.usn.no/storefri
https://www.ludo.usn.no/video-og-dybdelesing
Hontvedt, M., Oddvik , M., & Næss, R. R. (2020). Videolekser som ressurs for lesing og undervisning i lærerutdanning. Acta Didactica Norden, 14(2)
Hontvedt, M., Silseth, K., & Wittek, A. L. (2019). Professional Collaboration in Teacher Support Teams. Scandinavian Journal of Educational Research, 18.
Carson, L., Hontvedt, M. & Lund, A. (In press) Student Teacher Podcasting: Agency and Change. Learning Culture and Social Interaction
-
#31 Den om forkurs
Hvordan kan man skape et mer rettferdig utgangspunkt for læring når studentene starter studieløpet med ulike forkunnskaper?
I denne episoden får du høre hvordan økonomistudentene ved Universitetet i Agder har fått hjelp av en kartleggingsprøve og et frivillig forkurs i matematikk.
MatRIC-stipendiat Ida Maria Langärds og studentassistent Inger Elise Tysvær deler sine erfaringer fra disse tiltakene og forteller om studenter som blir mer bevisste på egen læring og som legger ned en formidabel innsats for å få et bedre grunnlag for resten av studiet.
-
#30 Den om studielivskvalitet og svarte skjermer
Hvordan henger svarte skjermer i Zoom sammen med studielivskvalitet?
I denne episoden snakker vi med dosent Hilde Larsen Damsgaard fra Universitetet i Sørøst-Norge, som er opptatt av å lytte til studentenes stemmer for å forstå hvordan de erfarer kvalitet i utdanningen.
Det er gjennom en slik tilnærming hun har funnet frem til begrepet studielivskvalitet og modellen SMART.
Damsgaard deler sin kunnskap om hvordan undervisere kan jobbe for å bli gode læringsarkitekter, både digitalt og analogt, og forteller hvordan hun og hennes kollegaer snudde 90 % svarte skjermer til 95 % synlige ansikter under starten av koronapandemien.Lenker:
Her kan du lese Damsgaard sin bok (åpen tilgang): www.universitetsforlaget.no/studielivskvalitet
Damsgaard, H.L. (2020, 2. juli). Studielivskvalitet: Kvalitet sett fra studentenes side [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/07/02/studielivskvalitet-kvalitet-sett-fra-studentenes-side/
Damsgaard, H.L. (2020, 9.september). Studielivskvalitet i digitale læringsomgivelser [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/09/09/studielivskvalitet-i-digitale-laeringsomgivelser-2/
Damsgaard, H.L. (2020, 3.september). Studielivskvalitet: Når vi møtes digitalt, er aktivitet fortsatt viktig. Khrono. Hentet fra https://khrono.no/studielivskvalitet-nar-vi-motes-digitalt-er-aktivitet-fortsatt-viktig/512481
Damsgaard, H.L. (2020, 24. april). Svarte skjermer i digitale undervisningsrom. Khrono. Hentet fra https://khrono.no/svarte-skjermer-i-digitale-undervisningsrom/482814Foto Damsgaard: Elisabeth Lynnerup Rusholt
2020
-
#29 Den om å gjøre undervisningen levende
Hvordan kan man tilegne seg kunnskap som det er vanskelig å lese seg til?
Det er ikke alltid at læreboka er det beste verktøyet, noe våre gjester har fått erfare når de underviser i biomekanikk.
Professor Tron Krosshaug og førsteamanuensis Ola Eriksrud fra Norges Idrettshøgskole har over flere år opparbeidet seg et bredt spekter av læringsstøttende aktiviteter som de bruker i undervisningen, mange av dem digitale. Til oss kommer de med inspirasjon og refleksjoner om hvordan man kan bruke ulike verktøy til å skape aktive studenter, og for å imøtekomme studenters forskjellige læringsstiler. Et av deres tips er å ta et steg av gangen, og da kan kanskje det første steget være å høre denne episoden?
Lenker:
www.muscleanimations.com/
www.dn.no/trening/norges-idret…ensialet/1-1-5212921 -
#28 Den om studentaktiv læring for store studentgrupper
Hvordan kan man legge til rette for aktiv læring når man underviser store studentgrupper? I denne episoden snakker vi med førsteamanuensis Jan-Ove Færstad og student Marit Ellingsen Tjelmeland fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. De deler sine erfaringer med overgangen fra tradisjonelle forelesninger og pugging til “blended learning” og dialogforelesninger. Her får vi masse gode tips til hvordan man kan aktivisere store studentgrupper og skape rom for refleksjon i forelesningssalen.
Her kan dere også lese mer om prosjektet “Bedre læring, bedre jurister”, som har fått tildelt midler gjennom Dikus program for studentaktiv læring: https://www.uib.no/jur/139289/millioner-til-bedre-jussundervisning
-
SPESIAL: Den med Kristin Vinje
I denne spesial-episoden blir vi bedre kjent med den ferske NOKUT-direktøren Kristin Vinje.
Vi gjør opp status etter to måneder i jobben, og ser i spåkulen for årene fremover.
-
#27 Den om VR-teknologi i undervisningen
Hvordan kan VR-teknologi gi sykepleierstudenter praktisk øving i beregning av medisiner?
I denne episoden får vi et innblikk i en teknologi som kan spille en viktig rolle i fremtidens verktøykasse for undervisere, nemlig VR-teknologi. Vi har besøk av høgskolelektorer Frank Martinsen og Lucie Furulund, samt student Ida Hansen fra sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Innlandet.
De forteller hvordan deres virtuelle medisinrom gir studentene verdifull mengdetrening, og mulighet til å tenke nye vurderingsformer. -
#26 Den om arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger
Hvordan kan man sørge for at både bachelor- og masterutdanninger innen disiplinfag er arbeidslivsrelevante uten å innføre praksis?
Vi har besøk av Torstein Hole, rådgiver i Diku, og Anders Malthe-Sørenssen som leder Centre for Computing in Science Education, et senter for fremragende utdanning ved UiO. De deler sine tanker om hvordan arbeidslivsrelevans kan forstås, eksempler på ulike tiltak som de opplever som arbeidslivsrelevante, og råd om hvordan man kan gå frem for å tenke nytt rundt arbeidslivsrelevans i eget fag. Nettopp integrasjonen mellom fag og arbeidslivsrelevans står sentralt i denne episoden av NOKUT-podden.
Les rapporten Evaluering av arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger (pdf)
-
#25 Den om virtuelle refleksjonsgrupper
Hvordan kan det legges til rette for faglige refleksjoner når studentene er ute i praksis? Og hvordan kan webinarteknologi gi økt pedagogisk fleksibilitet?
Vi har snakket med Marianne Trygg Solberg og Ørjan Flygt Landfald fra Lovisenberg diakonale høgskole som har ledet det DIKU-finansierte prosjektet «Virtuelle refleksjonsgrupper - veien mot fleksibel samarbeidslæring». De forteller om prosjektet og gir gode tips til deg som vil lykkes med veiledningsgrupper der studenter, undervisere og praksisveiledere ikke sitter på samme sted.
Les mer om prosjektet her: ldh.no/forskning/utviklingsp…le-refleksjonsgrupper
Se Marianne og Ørjans presentasjon på Læringsfestivalen 2020 her: www.youtube.com/watch?v=NgehyFcWIZw&t
-
#24 Den om medstudentvurdering
Vi har vært på Læringsfestivalen og fått med oss to av bidragsyterne for å diskutere medstudentvurdering. Hva kan studenter lære av å vurdere andres arbeid, og hva kan de lære av tilbakemeldingene de selv får? Maria Utheim (UiO) og Trond Aalberg (OsloMet/NTNU/Excited - SFU) forteller om hvordan de benytter medstudentvurdering som læringsaktivitet, og deler sine erfaringer fra evalueringer de har gjennomført.
-
#22 Den om digital undervisning
De siste ukene har undervisere og studenter fått snudd opp ned på hverdagen sin. For mange er undervisningen flyttet helt over på digitale plattformer, noe som ble en brå overgang for mange.
Gjesten vår denne gangen er jusprofessor Malcolm Langford fra Universitetet i Oslo. Han har vunnet UiOs utdanningspris, og er en av initiativtakerene bak Facebook-gruppen «Digital dugnad i høyere utdanning». Malcolm deler sine tips til deg som nå plutselig har måttet flyttet undervisningen ut av campus og inn på hjemmekontoret.
-
#23 Den om karakterskalaen
Hvilke fordeler og ulemper har dagens karakterskalaer, og hva vil en eventuell «utmerket» på toppen tilføre bestått/ikke bestått? Vi har med oss utdanningsforsker Elisabeth Hovdhaugen ved NIFU og professor Christian Jørgensen fra Universitetet i Bergen som deler sine betraktninger om disse spørsmålene. Bakgrunnen for samtalen er forslaget fra Aune-utvalget om å legge til en tredje karakterskala, i tillegg til dagens graderte A-F-skala, og bestått/ikke bestått.
-
#21 Den om å velge god vurderingsform del 2
NOKUT-konferansen 2020: (Re)vurdering er over for denne gang, men vi holder nachspielet gående med en av konferansens hovedpersoner, Anna Steen-Utheim.
Hun er til daglig pedagogisk fagleder på BI, med en rykende fersk PhD i bagasjen. Anna kommer til oss for å snakke om viktigheten av vurderingskompetanse, og har også noen gode råd på veien til deg som vil ha studentene bort fra uvanene, for eksempel skippertaksmetoden.
-
#20 Den om å velge god vurderingsform del 1
Revurderer du vurderingsformen i ditt emne og lurer på hvordan du bør gå frem eller hvilke muligheter som finnes der ute?
I denne episoden lar vi oss inspirere av Arild Raaheim, professor i universitetspedagogikk fra UiB og forfatter av boka Eksamensrevolusjonen.
Vi tar utgangspunkt i noen av hans mange forslag til ulike vurderingsformer, og diskuterer både fordeler og ulemper med disse og hva man bør tenke på i valg av vurderingsform.
2019
-
#19 Den om merittering av undervisere
Hva betyr det å være en merittert underviser, og hva skal til for å få denne tittelen?
Våre gjester er Siw Skrøvset fra UiT og Øyvind Fiksen fra UiB. Begge er meritterte undervisere og deler sine beste tips til deg som kanskje vil søke, eller som bare er nysgjerrig på hva meritteringsordningene går ut på. -
#18 Den om faglig fellesskap for ansatte og studenter
Hvordan kan man få til et godt faglig fellesskap for ansatte og studenter? I denne episoden av NOKUT-podden får du høre fra Alexander Kayiambakis og Gard Braskerud fra Westerdals Institutt for film og media ved Høyskolen Kristiania.
De deler sine erfaringer fra Bachelor i film og TV, der det faglige fellesskapet blir til gjennom kreativ problemløsning, veiledet gruppearbeid og en delt entusiasme for faget.
-
# 17 Den om tilbakemelding og veiledning
Hvordan kan man lykkes med veiledning og tilbakemelding til studenter? Og hva i alle dager er «peer mentoring»? Svaret på disse spørsmålene får du i denne utgaven av NOKUT-podden!
Elin Kubberød og Inna Marie Dahlen fra Handelshøyskolen - NMBU er våre gjester, og serverer gode tips til deg som ønsker å gi enda bedre veiledning og tilbakemelding til studentene.
-
#16 Den om praksissamarbeid
Noe av det som gjør praksis utfordrende er at læringsarenaen flyttes ut av universitetet eller høyskolen. Dermed blir godt samarbeid mellom praksissted og utdanningsinstitusjonen helt essensielt for å skape god læring for studenten.
Gjester i denne episoden er Nora Hagstrøm fra OsloMet og Jon Koppang fra Oslo Universitetssykehus og til oss deler de erfaringer og råd om et velfungerende praksissamarbeid.
Lytt til Den om praksissamarbeid
Du kan lese mer om «Operasjon Praksis», NOKUTs store gjennomgang av praksis i høyere utdanning her. -
#15 Den om undervisning på tvers av studiesteder
Hva skjer når man tar utgangspunkt i eksisterende emner fra en en-campus-setting og overfører den til en flercampus-setting gjennom bruk av digital teknologi? Og, hvordan få til flercampus-undervisning på best mulig måte? Møt Rune Hjelsvold, professor ved institutt for datateknologi og informatikk og Harald Øverby, professor ved fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk ved NTNU. De forteller om erfaringene fra et prosjektsamarbeid mellom NTNU og Excited – senter for fremragende IT-utdanning ved NTNU og Nord Universitet. Gjestene deler råd og tips for undervisere, teknisk-administrativt ansatte og, ikke minst, utdanningsledelse.
-
#14 Den om studentprosjekter med eksterne oppdragsgivere
Hvordan kan man bruke studentprosjekter for å gjøre studiet mer arbeidslivsrelevant? Møt Einar Stoltenberg, studieleder ved OsloMets Bachelor i Produktdesign, og tredjeårsstudent Julie Grindland Sørensen. De forteller om emnet Prosjekt Designkontor, der studenter fra første, andre og tredje året sammen løser oppdrag fra eksterne oppdragsgivere. Hva lærer de av dette prosjektet, og hvordan bidrar det til å forberede dem på arbeidslivet?
Lytt til Den om studentprosjekter med eksterne oppdragsgivere
-
#13 Den om medforsking som vurderingsform
Kan man koble undervisning, vurdering og forskningsprosjekter sammen? Og samtidig få engasjerte studenter som bidrar inn i forskningen? Sammen med student Vilde Matilde Skram, forteller førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik fra UiO om en vurderingsform som drar studentene inn i et forskningsprosjekt. Forskningsprosjektet får nyttige bidrag, mens studentene leser mer og får bedre kompetanse på forskning, digitale verktøy og formidling av fagstoff.
-
#12 Den om studenten som kollegaveileder
Møt Jenny Scoles fra The University of Edinburgh. Hun forteller om hvordan studenter kan bidra som kollegaveiledere. Hvordan kan undervisere bruke tilbakemeldinger fra studenter til å videreutvikle sin praksis? Og hvordan skiller studenters tilbakemeldinger seg fra "vanlig" fagfellevurdering av undervisning?
Lytt til Den om studenten som kollegaveileder
RessurserVil du vite mer om prosjektet Scoles snakker om i episoden? Les mer på nettsiden til Teaching Matters
Les artikkelen ‘Observation has set in’: comparing students and peers as reviewers of teaching
-
#11 LIVE-pod: Den fra NOKUT-konferansen
Hvordan påvirkes vi av studietida? Hva skal studenter sitte igjen med etter endt utdanning? I LIVE-episoden fra NOKUT-konferansen om høyere utdanning snakker vi om hva som gjør universitetene og høyskolene til magiske steder. Gjester er Hilde Hagerup, forfatter og underviser ved Norsk barnebokinstitutt og Oddfrid K. Førland, rådgiver og koordinator ved Universitetet i Bergen.
-
#10 Den om vurdering
Å lage gode eksamensoppgaver og tilhørende gode sensorveiledninger kan være utfordrende. Hva er det viktig å tenke på i utformingen av disse? Og hva betyr egentlig "rettferdige oppgaver?" Gjester i studio er seksjonssjef i NOKUT Stephan Hamberg og universitetslektor ved NTNU Gjøvik Siri G. Simonsen.
2018
-
#9 Den om tekstforståelse
I denne episoden ser vi på forskningen rundt "literacy" eller tekstforståelse som en forklaring på hvorfor overgangen fra videregående skole til høyere utdanning kan være brå og vanskelig. Hva kan undervisere gjøre for å bedre tekstforståelsen hos studentene sine?
Gjest i studio er literacyforsker og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, Marte Blikstad-Balas.
-
#8 Den om studenter som underviser
Møt to kloke hoder fra Fysisk institutt, Universitetet i Oslo som vil endre måten seminarledere får opplæring på. I dag overlates de mer eller mindre til seg selv. Tor Ole Odden og Anders Lauvland gjør forskning ut av det, så andre utdanninger kan ta etter dem. Smart, ikke sant?
Vi har dessuten snakket med en som har forsket lenge på dette feltet, nemlig Sehoya Cotner fra University of Minnesota.
Lytt til Den om studenter som underviser
Vil du vite mer om læringsmodellen som Anders og Tor snakker om i episoden? Her finner du nettsidene til Learning Assistant Alliance
-
#7 Den om pensum
Hva avgjør at noe kommer med på pensumslisten i et emne? Handler det mer om innholdet i emnet, hva studentene skal gjennom, eller avgjøres det av hva de skal sitte igjen med – læringsutbytte? Finnes det alternativer til "tradisjonell pensumstenkning"?
Gjester i studio er førsteamanuensis ved Institutt for psykologi ved UiT Norges arktiske universitet Rannveig Grøm Sæle og forfatter av boken Superstudent Olav Schewe.
-
#6 Den om praksis
Vi har tatt en prat med professor og undervisningsleder Tora Skodvin ved Universitetet i Oslo. Hun forteller mer om praksisemnet de tilbyr sine masterstudenter i statsvitenskap. Det blåser en praksisvind over norske universiteter og høyskoler: nå skal enda flere studenter få en praksisdel inn i utdanningen sin. Det er i alle fall ambisjonen skal vi tro flere av landets rektorer. Men hvor "enkelt" er det egentlig å innføre mer praksis?
-
#5 Den om studenter som partnere
Hva betyr det at studenter kan være partnere inn i egen utdanning? Vi dykker dypere ned i denne læringsfilosofien sammen med prosjektleder for Sentre for fremragende utdanning i NOKUT, Helen Bråten.
Vi har også besøkt førsteamanuensis Kristin Kjølberg. Hun har funnet frem til en tilbakemeldingsmetode i undervisningen sin som hvisker ut den tradisjonelle forståelsen av student og underviser.
Vi får vite mer om hvordan i samtale med henne.Lytt til Den om studenter som partnere
Noen resursser til episoden
SFU-magasinet og artikkel om sparqs fra Skottland (pdf)
Critical response process live fra NOKUT-konferansen 2016 -
#4 Den om forskende bachelorgradsstudenter
Halvard arbeider med å lage analysemetoder for å analysere data fra eksperimenter i hjerneforskning. Didrik deltok på et prosjekt hvor han skulle se på brudd i et materiale med preeksisterende svakheter for å observere om dette kunne føre til sprekker som beveger seg fortere enn lydhastigheten i materialet. Og til Eline jobbet med en modell for jordskjelv.
Til felles har de at de er forskende bachelorgradsstudenter på MatNat ved UiO.
I denne episoden besøker vi myten om at forskningsarbeid kun er mulig på masternivå. I tillegg hører vi om hvordan bachelorgradsstudenter læres opp til en mer realistisk arbeidsflyt som ligner den de møter i arbeidet med et forskningsproblem og ellers i arbeidslivet.
Med professor Anders Malthe-Sørensen, andreårs fysikkstudent Eline Prydz Andersen, tredjeårs student på programmet Materialer, Energi og Nanoteknologi Didrick Kruse og tredjeårs fysikkstudent Halvard Sutterud.
Lytt til Den om forskende bachelorgradsstudenter
Noen ressurser om FoU og studentaktiv forsking
UHR sitt "nye" inspirasjonsnotat med bidrag fra gjest i NOKUT-podden, Anders Malthe-Sørenssen (pdf)
Inspirasjonsnotatet bygger på rapporten Fou + utd = sant
Artikkelsamlingen fra NOKUT om SFU-ordningen: På vei mot det fremste?
S. 77 i artikkelsamlingen viser vi hvordan søkerne til 2013 hadde dokumentert dette.Studentaktiv forskning et case fra University of London (UCL)
SFU-magasinet vår/sommer 2016, temanummer: Forskningsbasert utdanning (pdf)
-
#3 Den om tilbakemelding
Studentene vil ha flere og bedre tilbakemeldinger underveis i utdanningen sin. Dette er også et uttalt mål i Kvalitetsmeldingen som regjeringen har lagt frem. Nasjonal delprøve i medisin har funnet en løsning som imøtekommer dette kravet. I tillegg kvalitetssikres eksamensoppgavene gjennom fagfellevurdering og studentenes tilbakemeldinger.
Møt vinnerne av Utdanningskvalitetsprisen 2017 representert ved professor Jan Frich og student Oda Lockert.
-
#2 Den om teambasert læring
Hva har nobelprisvinner i fysikk, Carl Wieman til felles med to undervisere fra det medisinske fakultet ved NTNU? Jo, alle tre mener det er på høy tid å utfordre bruken av tradisjonell forelesning.
Førsteamanuensis Børge Lillebo og professor og studieprogramleder Ivar Sjåk Nordrum unders over hvorfor ikke flere undervisere tar i bruk metoder der studentene får et høyere læringsutbytte.
I denne episoden forteller de mer om metoden bak teambasert læring, og hvordan denne måten å undervise på har blitt applaudert blant både undervisere og studenter.
-
#1 Den vanskelige samtalen
Undervisere på universiteter og høyskoler er vant til å diskutere og kritisere hverandres forskning. Hvorfor opplever de at det er vanskelig å snakke om undervisningen sin på samme måte?
Vi leter etter svaret med Ihlen-psykologene og professor Vigdis Vandvik.